Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Bild: Naina Helén Jåma/TT
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Bild: Naina Helén Jåma/TT

Nu ska batteriproduktionen öka och bli hållbar

För att nå klimatmålen elektrifieras Sverige i rasande takt – och batterier ses som en nyckelpunkt för att ställa om från fossila bränslen.
Regeringen har gett tre myndigheter i uppdrag att se över hur man kan underlätta en ökad batteriproduktion, och bidra till att tillverkningen är hållbar.

Beslutet från regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet klubbades igenom under torsdagen och innebär att Energimyndigheten, Naturvårdsverket och Statens geologiska undersökning (SGU) får i uppdrag att se över frågan.

Det innefattar att titta på hur regelverk kring produktion och återvinningsprocesser ser ut. Men också att utvärdera tillgången och behovet av batterimineraler.

– Det handlar om att se till att det finns en samsyn så att vi inte har regelverk som styr i olika riktningar och titta på vilka insatser som myndigheterna kan göra, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

"Rasande elektrifieringstakt"

Enligt regeringens klimatmål ska utsläppen av fossila bränslen inom transportsektorn senast 2030 ha minskat med 70 procent jämfört med 1990 och det är en omställning som ser ut att kräva omfattande elektrifiering. I den utfasningen har batterier en nyckelroll.

– I Sverige kommer vi att se en rasande elektrifieringstakt de närmsta åren även om vi redan nu säljer flest elbilar i hela EU. Då är det jätteviktigt att de batterier som används inte bidrar till mer miljöförstöring eller till fruktansvärda arbetsvillkor, säger energiminister Anders Ygeman (S).

Per Bolund är inne på samma linje.

– Vi vet att batteriproduktionen måste upp väldigt mycket för att ersätta fossila bränslen. Men där finns det både problem med utsläpp, kemikaliebelastning, resurser av råvaror och dessutom med energianvändning i produktionen. Det finns många delar vi måste se till blir hållbara och då är det viktigt att vi tittar på vilka hinder som finns i dag, säger han.

Klimatkritik

Som en del i elektrifieringsprocessen har regeringen satsat stora belopp på batteriproduktion. I synnerhet till det svenska batteriföretaget Northvolt med en anläggning i Västerås och en framtida fabrik i Skellefteå som planeras invigas 2021. Bland annat fick bolaget 159 miljoner i statligt stöd för återvinning av kobolt, nickel och litium från elbilsbatterier.

Regeringen bidrog också med 40 miljoner för att utveckla deras forsknings- och utvecklingsavdelning i Västerås som en del av ett EU-projekt. Samtidigt fick regeringens klimatarbete vass kritik från Klimatpolitiska rådet. I en rapport, som släpptes i mars, konstaterades att målet om minskade utsläpp till 2030 ser ut att bli svårt att nå.

Anders Ygeman menar att man från regeringens sida tog kritiken på allvar. Han håller däremot inte med angående utsläppsmålet.

– Elektrifieringen kommer att gå betydligt fortare än vad vi tror och jag tror att vi når det målet. Med det här beslutet kan vi göra det på ett ekologiskt och hållbart sätt, säger han.

Robin Salomonsson/TT

Energiminister Anders Ygeman (S) och arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S). Anders Ygeman tror att elektrifieringen av transportsektorn kommer att ske i en rasande takt.
Energiminister Anders Ygeman (S) och arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S). Anders Ygeman tror att elektrifieringen av transportsektorn kommer att ske i en rasande takt. Bild: Naina Helén Jåma/TT