I sommar kommer det att finnas fler elbilar att hyra än någonsin tidigare.
I sommar kommer det att finnas fler elbilar att hyra än någonsin tidigare.

Nu finns elbilar att hyra

ANNONS
|

Men det är lätt att få räckviddsångest eftersom laddningen räcker inte mer än 10–15 mil.

Bensinstationen OKQ8 vid Slussen i centrala Stockholm hyr sedan ett år tillbaka ut en elbil från Mitsubishi.

–Intresset har varit ganska stort. De kunder som har hyrt den har framför allt gjort det för att köra kortare sträckor inne i stan, säger Nina Andersson, säljare på OKQ8.

Enligt henne brukar det lite billigare för kunderna att hyra elbilen än motsvarande bränsledriven bil eftersom laddningen av elbilen ingår i priset. Men det gäller att hålla reda på hur långt man kör. Bilen går upp till tio mil och måste sedan laddas.

ANNONS

–Om laddningen närmar sig noll kan det så klart bli lite nervöst, säger Nina Andersson, men tillägger att såvitt hon vet har ingen kund fått slut på laddning och tvingats ringa efter bärgningsbil.

Elbilarna få

Hyr-elbilarna är hittills inte så många. OKQ8 har två elbilar för uthyrning i Stockholm, medan Statoil har en i Stockholm och en i Göteborg. Avis har en elbil för uthyrning i Uppsala.

Men nu blir de snabbt fler. Bilpoolen Sunfleet har i maj fått in ett tiotal elbilar i Malmö, Göteborg och Stockholm, och dessutom börjar Hertz den 11 juni hyra ut tre elbilar på olika Preem-mackar i Stockholm.

Det är faktiskt inte första gången Hertz lanserar elbilar för uthyrning, säger marknadsdirektören Anders Tärnell. På 1990-talet hyrde Hertz ut elbilen Renault Clio. Men den var betydligt sämre än dagens elbilar, med en räckvidd på sex mil och en toppfart på 90 kilometer i timmen, och var inte helt pålitlig.

–Det resulterade i att en del kunder fick "elbrist", och vi fick bogsera en del bilar. I dag ser det annorlunda ut, säger Anders Tärnell.

ANNONS

Chans att prova

Många av hyrbilarna är av modellen Volvo C30 Electric. Den första serien går bara att leasa och alla bilar är redan uthyrda. Modellen är delvis ett forskningsprojekt där Volvo samarbetar med olika företag.

–Det är ju en möjlighet att prova elbil. Elbilen ersätter ju vad vanliga bilar gör, framför allt i städerna. En elbil fungerar alldeles utmärkt för den som inte behöver åka långt, säger David Weiner, expert på miljö och säkerhetsfrågor hos Volvo Personbilar Sverige.

Tyvärr är elbilstekniken fortfarande dyr och räckvidden kort, och det säljs ytterst få elbilar.

–Det handlar ju om att komponenterna måste ner i pris, batterikostnaden måste fortsätta nedåt. Utvecklingen går inte lika snabbt som inom till exempel mobiltelefoner, säger David Weiner.

Av 4,4 miljoner bilar i Sverige drivs bara 465 av el. I Norge är däremot 5000 av 2,4 miljoner bilarna nu elbilar.

Från januari till och med april i år har det sålts 1148 nya elbilar i Norge.

I Sverige har det bara sålts 148 supermiljöbilar, alltså elbilar och laddhybrider, mellan januari och maj i år. Under 2011 såldes det 178 supermiljöbilar i Sverige.

Enligt Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, är en viktig anledning till den stora skillnaden i försäljning att Norge bland annat har momsbefrielse, parkeringsförmåner och befrielse från trängselskatt för elbilar.

Källa: Bil Sweden, Dagens Industri (TT)

ANNONS