Vid midnatt kan SAS-piloterna gå ut i strejk om parterna inte enas om en lösning på konflikten.
Vid midnatt kan SAS-piloterna gå ut i strejk om parterna inte enas om en lösning på konflikten. Bild: Johan Nilsson/TT

Norska piloter hotar driva SAS till konkurs

Förhandlingarna mellan flygbolaget SAS och piloterna blev inte klara vid midnatt, men någon strejk som fackförbunden har hotat med har ännu inte inletts. Tidsfristen har istället förlängts till klockan 11.00 på lördagen.
– Vi står långt ifrån varandra säger förhandlingschef Marianne Hernæs i SAS till norska VG.

ANNONS
|

Efter att parterna vid midnatt mot onsdagen meddelade att förhandlingarna skulle fortsätta gick den nya tidsfristen ut vid midnatt mot lördagen.

Rebecca Rosenvinge, kommunikationskoordinator på Svensk pilotföreningen, säger till GP att hon inte kan kommentera förhandlingarna mer än att de pågår. Redan tidigare under fredagen uppgav hon att det inte är omöjligt att tidsfristen återigen kunde förlängas.

Vid midnatt mot lördagen hade parterna inte kommit fram till en lösning och en ny tidsfrist sattes först till klockan 05.00 på lördagsmorgonen. Bara en dryg timme senare, vid 01-tiden, kom beskedet att den förlängs ytterligare till klockan 11.00 på lördagsförmiddagen.

– Det har parterna kommit överens om. Det ska inte vara några förändringar under natten, säger SAS kommunikationschef Karin Nyman, till Aftonbladet.

ANNONS

Förhandlingarna fortsätter under natten och morgonen och en eventuell pilotstrejk kommer inte att bryta ut innan den bestämda tidsfristen, enligt Karin Nyman.

”Proppfullt på alla plan”

SAS kommunikationschef Karin Nyman säger att SAS av naturliga skäl inte hoppas att någon strejk bryter ut.

– Hamnar vi i det läget är det riktigt, riktigt illa. Det går inte att boka om passagerare nu, för det är proppfullt på alla plan, säger hon i en intervju med TT.

30 000 resenärer kan beröras av en eventuell strejk och den norska pilotföreningen hotade under fredagen med att driva SAS i konkurs om de inte får igenom sina krav.

– Ja, otvivelaktigt. Om företaget inte klarar att förhålla sig till den skandinaviska modellen så anser vi att det är en aktör som inte har rätt att överleva, säger Roger Klokset, ledare för fackföreningen Norske SAS-flygeres forening (NSF) till VG.

SAS: Absurt uttalande

Roger Klokset betonar att inte heller piloterna vill att strejken ska bli ett faktum men att facket inte anser att de har något val och att det handlar om en principiell kamp för grundläggande rättigheter för anställda i Norden.

Hotet om att driva SAS i konkurs säger Karin Nyman är ”absurt”.

– Det är ett fullständigt absurt uttalande. Vi befinner oss i en svår ekonomisk situation, vi måste ta oss igenom transformationsplanen. Att i det läget vi befinner oss i hota med konkurs, det är chockerande nonchalant.

ANNONS

Tidigare under fredagen dagen uttryckte även Svensk pilotförening sig på ett liknande om än inte fullt lika drastiskt sätt.

”Svensk arbetsmarknad bygger på respekt för ingångna avtal och samarbete mellan parterna. En arbetsgivare som försöker att organisera sig bort från arbetsgivaransvar och ingångna avtal genom att starta brevlådeföretag har ingenting på svensk arbetsmarknad att göra och saknar existensberättigande", säger Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, i en skriftlig kommentar till TT.

SAS: Står långt från varandra

Vid midnatt mot lördagen kommenterade SAS förhandlingschef Marianne Hernæs läget för norska VG.

– Vi står långt ifrån varandra men vi tycker att det här är så viktigt för våra passagerare att vi är villiga att prova med övertid.

Förhandlingarna inne på Näringslivets hus vid Östermalms torg i Stockholm fortsätter alltså under småtimmarna.

LÄS MER:Pilotstrejken rycker allt närmare

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS