Nya bilder i den nya dokumentärserien 'Estonia – fyndet som ändrar allt', visar ett stort hål i skrovet på Estonia som sjönk 1994.
Nya bilder i den nya dokumentärserien "Estonia – fyndet som ändrar allt", visar ett stort hål i skrovet på Estonia som sjönk 1994. Bild: DPLAY/TT

Myndigheter går vidare med Estonia-utredning

Estlands regering kräver en ny undersökning av passagerarfartyget Estonia, som sjönk för 26 år sedan. Statsminister Stefan Löfven har tillsammans med sin estniska kollega kommit fram till att ländernas expertmyndigheter ska titta på frågan. Detta efter en att ny film visat bilder på ett stort hål i fartygets skrov.

ANNONS

Enligt dokumentärserien "Estonia – fyndet som ändrar allt" är hålet fyra meter högt och har legat dolt mot sjöbottnen. Tidigare teorier om ett hål i skrovet har konsekvent tillbakavisats av myndigheterna, men nu skriver Sveriges, Finlands och Estlands utrikesministrar att de kommit överens om att utvärdera uppgifterna. Samtidigt betonar ministrarna att de litar på de slutsatser som presenterades i den internationella haverikommissionens slutrapport från 1997.

"Den grundläggande idén med detta avtal är att skydda M/S Estonia, som en sista viloplats för katastrofens offer, från störande aktiviteter", skriver ministrarna.

Ny teknisk undersökning

I tisdags var Estlands premiärminister Jüri Ratas på besök i Stockholm hos statsminister Stefan Löfven (S).

ANNONS

– Det är klart att uppgifterna från Estoniadokumentären adresserades på det mötet, säger statsministerns pressekreterare Gösta Brunnander till TT.

Under måndagen talades Löfven och Ratas vid, med anledning av de nya uppgifterna som framkommit kring Estonia.

– Båda länderna konstaterade att man ska jobba tillsammans, och att våra respektive expertmyndigheter ska titta på de nya uppgifterna, säger Brunnander.

TT: Skiljde sig statsministerns syn från hans estniska kollega?

– Jag har svårt att gå in på detaljer från samtalet, men det råder samsyn kring nästa steg.

Estlands premiärminister ställer i estniska medier krav på att en ny teknisk undersökning ska genomföras.

– Enligt vår mening ska den tekniska undersökningen inkludera undervattensobservationer och vi har också informerat Finland och Sverige om den saken, säger Ratas enligt estniska ERR som citeras av Aftonbladet.

"Något har kolliderat"

Lars Ångström, före detta riksdagsledamot i försvarsutskottet för Miljöpartiet, har i många år engagerat sig i Estoniakatastrofen och är en av dem som krävt att regeringen grundligen utreder vad som egentligen orsakade olyckan.

– Bilderna visar att Estonia gick till botten efter en kollision med ett annat fartyg. Det krävs ett objekt med en tyngd mellan 1 000 och 5 000 ton för att orsaka den omfattande skadan, och då handlar det inte om en container, säger han på en pressträff.

ANNONS

Ångström menar att det måste varit ett militärt fartyg.

– Hade det varit ett civilt fartyg hade vi känt till det i dag, därför drar jag slutsatsen att det handlar om ett militärt fartyg. Nu handlar det om att ta reda på vilket fartyg det var, vilken nationalitet det hade och varför det befann sig så nära Estonia.

"Fullständigt solklart"

Kent Härstedt, tidigare riksdagsledamot för Socialdemokraterna och överlevande från katastrofen, vill att de tre regeringarna tillsätter en ny utredning.

– Hålet har förbigåtts i den officiella utredningen och det är allvarligt. Har man förbigått detta, och genom åren till och med avfärdat att det skulle kunna vara något hål, då kan man fråga sig vad mer man har missat i utredningen, säger Härstedt.

Etnologen och fartygshistorikern Claes-Göran Wetterholm stämmer in i kravet.

– Ser man på hålet på filmen är det fullständigt solklart att det orsakats av ett annat fartyg. Nu måste regeringarna i Sverige, Finland och Estland sätta sig ned och diskutera det här. En ny utredning ska vara internationell och inte politiskt beroende, som den förra utredningen var, säger han.

Kristin Groth/TT

Maria Davidsson/TT

Henning Eklund/TT

Blommor och ljus vid minnesmonumentet i september förra året, 25 år efter Estoniakatastrofen. Arkivbild.
Blommor och ljus vid minnesmonumentet i september förra året, 25 år efter Estoniakatastrofen. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT

Fakta: Estoniakatastrofen

Estoniakatastrofen inträffade för 26 år sedan, under natten till den 28 september 1994. Färjan lämnade hamnen i Tallin på kvällen den 27 september men kantrade knappt halvvägs till Stockholm och sjönk helt på mindre än en timme.

852 människor omkom i katastrofen. 137 överlevande räddades.

Krav har tidigare kommit från överlevare, anhöriga och andra engagerade personer om att vraket måste undersökas för att hitta en förklaring till att färjan sjönk så snabbt. Med anledning av de nya bilderna förnyades under måndagen kravet i en debattartikel.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS