Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin inledningstalade vid partiets kongress på Aros kongresscenter i Västerås. Arkivbild.
Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin inledningstalade vid partiets kongress på Aros kongresscenter i Västerås. Arkivbild.

MP till val på att fler unga ska få stanna

Miljöpartiet går till val på att unga med stark anknytning till Sverige ska få större chans att stanna. Men partiledningen vill stoppa kongressen från att kräva att MP ska driva fördubblad flygskatt i valrörelsen.

ANNONS
|

Ombuden på Miljöpartiets kongress i Västerås såg till att utvidga valmanifestets förslag om asylpolitiken. I valet kommer MP nu att driva att unga människor med stark anknytning till Sverige i större utsträckning ska få möjlighet att stanna. När den tillfälliga skärpta asyllagen upphör nästa sommar vill partiet också att familjer ska få rätt att återförenas och att den som är svårt sjuk eller särskilt utsatt ska få stanna.

Men frågan om asylpolitiken kommer upp igen på söndagen. Då handlar det om vilka frågor som ska lyftas särskilt i valmanifestet. Asylrätt och familjeåterförening är en av de sex frågor som partistyrelsen vill prioritera, men kongressen kan komma att lägga till krav på att permanenta uppehållstillstånd ska återinföras.

ANNONS

Dubbel flygskatt

En annan fråga som engagerar miljöpartisterna är ett förslag om fördubblad flygskatt. Språkröret och klimatminister Isabella Lövin, finansmarknadsminister Per Bolund och flera andra partitoppar varnar kongressombuden för att stödja förslaget, som vunnit gehör i det utskott som behandlat flygskatten inför slutomröstningen.

- Vi ska inte gå till val på att låsa fast oss i kronor och ören, säger Lövin i debatten.

Hon och Bolund tror att det kan bli svårt för partiet att försvara en fördubblad flygskatt i valrörelsen, särskilt som den nyss införts och att det just därför inte har skett någon utvärdering av skatten. Sedan 1 april är skatten på 60 kronor för en inrikes- och Europaresa och 250 eller 400 kronor för resor till övriga världen.

Det tidigare språkröret och nuvarande bostadsministern Peter Eriksson varnar också ombuden:

- Nu gäller det att vinna debatten om flygskattens varande, inte att hitta på en egen debatt och riskera att sätta krokben för det vi redan har lyckats med.

ANNONS

Kritik från norr

Flera ombud från Norrbotten varnar också för att gå fram med dubblad skatt, flyget är i dag det enda transportmedlet som fungerar från norra Norrland om man ska kunna komma fram i rimlig tid.

- Vi vill ha gröna röster, vi kan inte säga att vi ska höja flygskatten till dubbel, säger Anders Bältsjö från Kiruna.

Men Karin Svensson Smith, trafikpolitisk talesperson för partiet och ordförande i riksdagens trafikutskott, vill att partiet ska vara tydligt:

- I ett valmanifest talar man om vad man vill, sedan får man förhandla med andra.

Hon oroar sig för partiets dåliga opinionsläge och tror att ett skäl kan vara att väljarna tvivlar om hur grönt partiet egentligen vågar vara. Svensson Smith argumenterar för att flygskatten är en fråga som också är symbolisk, ett bra sätt att visa unga väljare som gått förlorade att MP menar allvar om miljö och klimat.

ANNONS
TT

Fakta: Flygskatten

En skatt på flygresor infördes den 1 april.

Den innebär att flygbolagen ska betala en skatt på 60 kronor per passagerare över 2 års ålder för inrikesresor, per resa.

För resor till Europa gäller att skatt tas ut med 60 kronor per passagerare vid resa från Sverige.

För länder i Europas närhet, men även till USA, är skatten 250 kronor.

För långresor, som till Thailand, är skatten 400 kronor.

Källa: Svensk författningssamling, SFS.

ANNONS