Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och Isabella Lövin. Arkivbild.
Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och Isabella Lövin. Arkivbild.

MP: Biobränsle inte nog, trafiken måste ned

Ett stopp för att sälja fossila drivmedel 2030 är ett nödvändigt steg, anser Miljöpartiet. Men det räcker inte för att få ner utsläppen från lastbilar, flyg och bilar så mycket som krävs. Trafiken och resandet måste också minska.

ANNONS
|

- Det är klart att det är ett tufft mål, men vi måste också ha tuffa mål för att vi ska klara omställningen, säger klimatministern och språkröret Isabella Lövin.

Målet om stopp för försäljning av fossilbaserad bensin, diesel och flygbränsle till 2030 innebär ett högre mål än vad som finns i det klimatpolitiska ramverk som regeringen har fått igenom i riksdagen. Det är bara en av de 142 åtgärder som MP listar i sin klimatfärdplan för att klara Parisavtalet om klimatsatsningar. Åtgärderna som listas ställer en del krav på medborgarna vad gäller konsumtion och levnadssätt. Men det behöver inte alls bli jobbigt, enligt Lövin.

ANNONS

Ett bättre liv

- Färdplanen är ett instrument för ett bättre liv, ett hållbart liv, säger hon och tillägger att ingen väl vill gå tillbaka till klorblekt papper eller ozongas i sprayburkar.

Åtgärderna spänner över allt från matsvinn till energisparande, övergång till förnybar energi, arbetstidsförkortning och återbruk. Men det är transportsektorn som pekas ut som den viktigaste att få styrning på.

- El och biogas är det bästa för en cirkulär ekonomi. Men om ekvationen ska gå ihop måste mindre energi användas totalt sett. Vi har ingen möjlighet att resa så mycket som nu, säger Karin Svensson Smith, trafikpolitisk talesperson för partiet samt ordförande i riksdagens trafikutskott.

Hon säger att MP bejakar resande men det måste ske med "mindre kol i lasten". Nya höghastighetsbanor för tåg är ett måste, till exempel.

Bland förslagen finns en vägslitageavgift för tunga transporter, full moms på flygresor, successivt höjd flygskatt samt ett system med utauktionering av landnings– och starträttigheter. Regionala flygplatser i norra Norrland och på Gotland ska undantas, men åtgärderna ska också resultera i att Arlanda inte byggs ut.

ANNONS

Ser fluff

Centerpartiets energipolitiske talesperson Rickard Nordin säger sig se mycket "fluff" bland MP:s åtgärder. Han anser att MP låser fast sig i skatt som lösning på flygutsläpp. Och mycket av åtgärderna är ensidigt inriktade på Sverige.

Jens Holm, miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet, bedömer att ett MP som regeringsparti skulle kunna driva igenom en hel del av sina förslag redan nu, genom styrning av myndigheter och regeländringar som inte behöver dras genom riksdagen.

- Men det är för lite verkstad, säger han.

TT

Fakta: Klimatfärdplanen

MP:s klimatfärdplan listar 142 åtgärder för klimatomställning och för att leva upp till det internationella klimatavtalet från Paris.

Transportsektorn pekas ut som den viktigaste.

Utsläppen från transporter ska vara nära noll 2030.

Samma år ska fossilbaserade drivmedel sluta säljas.

Övergång till el och biogas och biodrivmedel räcker inte, resande och transporter måste också minska.

Den flygskatt som snart införs ska öka successivt.

Vägslitageavgift för tunga transporter ska införas.

Flygresor bör få full moms.

Start- och landningsrättigheter bör auktioneras ut, för att uppnå en trängselskatteffekt.

Fortkörning ska bekämpas mer.

Höghastighetsbanor måste byggas, det minskar också trängseln på dagens banor.

Källa: MP:s klimatfärdplan

ANNONS