Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Mopedbilar klassas som långsamtgående fordon. Arkivbild.

Mopedbilar kan vara rena dödsfällor

Antalet mopedbilar som säljs i Sverige blir allt fler. Samtidigt visar krocktester att de små fordonen kan vara rena dödsfällor, rapporterar TV4 Nyheterna.

"Tillsammans med otillräckliga bältessystem blir resultatet en oacceptabelt hög risk för dödliga eller allvarliga skador, även vid lägre testhastigheter", skriver Euro NCAP som är ett europeiskt trafiksamarbete.

Mopedbilar är EU-mopeder byggda som bilar som får köras i max 45 kilometer i timmen. Förra året såldes 1 243 mopedbilar i Sverige, vilket är en ökning med 245 procent på två år enligt Transportstyrelsen. Prislappen brukar ligga på runt 100 000 och 180 000 kronor.

- Det finns inte alls samma säkerhetssystem i en mopedbil med stödupptagande zoner, krockkuddar och annan teknisk utrustning som mildrar effekterna av en krock, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, till kanalen.