Moderaterna vill ställa om transporterna, istället för att slå undan benen för dem som kör bil. Ställa om industrin, istället för att landa i lösningar som stänger ned industrin, enligt Jessica Rosencrantz, Moderaternas miljö- och klimatpolitiska talesperson.
Moderaterna vill ställa om transporterna, istället för att slå undan benen för dem som kör bil. Ställa om industrin, istället för att landa i lösningar som stänger ned industrin, enligt Jessica Rosencrantz, Moderaternas miljö- och klimatpolitiska talesperson. Bild: Johan Nilsson/TT

Moderaterna vill bli högerns miljöparti – fyller utrymmet efter C

För första gången på en moderat stämma tar partiet fram en sammanhållen miljö- och klimatpolitik. Planen: att bli miljöpartiet för högern.
Samtidigt vill Moderaterna göra det billigare att köra fossila bilar.
– Om folk inte har några alternativ blir det bara mindre pengar kvar i plånboken, men man fortsätter köra bilen, säger partiets klimat- och miljöpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz.

ANNONS
|

När Moderaterna samlades till stormöte i Helsingborg för att ta fram partiets politik inför valet 2022 lyftes klimatet fram som ett av tre områden där Sverige behöver ny politik. Målet: en grön höger, där samhället ska ställa om utan att jobb eller människor kommer i kläm.

– Det är första gången vi behandlar en proposition för en sammanhållen miljö- och klimatpolitik på en stämma, säger Niklas Borg (M).

– Nu är Moderaterna ett komplett parti. Miljörörelsen har haft för mycket inflytande. Men nu utmanar vi med en framsynt miljöpolitik, säger Johan Abrahamsson, förbundsordförande för Moderaterna i Västra Götaland.

Så, varför just nu?

ANNONS

Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs Universitet, säger att det finns en potential att locka borgerligt sinnade väljare som bryr sig om miljön. Utan alliansen, och det tajta samarbetet med Centerpartiet, finns en grön lucka högerut.

– Om blocket ska ha en borgerlig icke-nationalistisk miljöpolitik måste det ledande partiet ha någon form av genomtänkt politik och ta ett steg framåt. Börja formulera sig så att man kan visa att man tar frågan på allvar. Inför valet är det nog svårt att inte ha en genomtänkt miljöpolitik.

Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.Foto Adam Ihse / TT / Kod 9200
Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.Foto Adam Ihse / TT / Kod 9200 Bild: Adam Ihse / TT

Alla partiet behöver ha svaren på klimatfrågan, enligt Jessica Rosencrantz, Moderaternas klimat- och miljöpolitiska talesperson. Att partierna hade sina olika ansvar i regeringsställning under allianstiden, som tillsammans blev en helhet.

– Nu finns det större möjlighet för Moderaterna att visa vår politik på det här området.

– Vi ser att klimatfrågan är på riktigt. Allt fler människor tycker att det är en de viktigaste utmaningarna samhället står inför idag. Och det ser ju vi också. Men regeringens politik är inte lösningen. Utsläppen minskar för långsamt, och vi ser att en del i den politiken skadar jobb och tillväxt, gör det svårt för människor i deras vardag.

Vad är det som gör att ni minskar utsläppen mer än regeringen gör nu?

ANNONS

– Vi vill fokusera på grundförutsättningarna. En sån är el och energi. Egentligen pekar allt på att bilar behöver gå på el i framtiden, och då kommer vi behöva mer el, vi kommer behöva dubbelt så mycket el till 2040 för att lyckas.

Det handlar om att möjliggöra för mer kärnkraft.

Kärnkraften är grunden i omställningen, enligt partiledaren Ulf Kristersson (M). Här på en pressträff vid Moderaternas arbetsstämma i Helsingborg.
Kärnkraften är grunden i omställningen, enligt partiledaren Ulf Kristersson (M). Här på en pressträff vid Moderaternas arbetsstämma i Helsingborg. Bild: Johan Nilsson/TT

Partiledaren Ulf Kristersson beskrev det här som fundamentet i omställningen under en pressträff på lördagen.

– Det går inte att låtsas verka för elektrifiering om man inte från början har en fossilfri elproduktion. Vi pratar om fundamentet för hela klimatomställningen. Det går inte att tänka bort.

Ett annat ben i politiken är ett mer aktivt skogsbruk, med stärkt äganderätt och mindre skog som är avsatt för skydd, för att ge produkter till hus, kläder och biobränslen.

– Miljöpartiet pratar gärna om att bygga hus i trä, och köra bil på biobränslen, men det kokar ju ner till att vi behöver de produkterna, säger Jessica Rosencrantz.

Liknande resonerar hon kring mineraler och metaller som behövs till sådant som batterier och vindkraftverk. Partiet vill att Sverige ska bli en ledande gruvnation, och att nya gruvor ska öppnas, istället för att importera från Kongo och Kina. De vill också se över miljöbalken och att processen kring miljötillstånd måste förenklas, för att företag, som Cementa och LKAB, ska våga och kunna ställa om.

ANNONS

LÄS MER:Partistyrelsen överkörd – Moderaterna vill avveckla länsstyrelserna

LÄS MER:Moderaterna: Alkohol ska köras hem med maten

LÄS MER:Muf-kritiken mot M: Sverige kan bli en polisstat

C: ”Inte trovärdigt”

Samtidigt som partiet tog beslut om sådant som grönt bränslestöd för att få fram mer biodrivmedel, och ett stöd till helt fossilfria bilar hade partiet redan på fredagen bestämt att de vill se en sänkt skatt på bensin och diesel. Här hyllades också bensinupproret.

Skattesänkningen beräknas kosta ungefär sju miljarder, finns med i partiets budgetförslag, och får hård kritik av Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson Rickard Nordin.

– Konjunkturinstitutet säger att det bästa vi kan göra är att höja bensinskatten. Samtidigt som moderater i riksdagen vill sänka bensinskatten. Det går inte riktigt ihop. Där tror jag att Moderaterna har kvar ett jobb att göra, att faktiskt få politiken att hänga samman, säger han.

STOCKHOLM 20210415Centerpartiets Rickard Nordin kommenterar vårbudget i kammarfoajén i riksdagen.Foto: Henrik Montgomery / TT kod 10060
STOCKHOLM 20210415Centerpartiets Rickard Nordin kommenterar vårbudget i kammarfoajén i riksdagen.Foto: Henrik Montgomery / TT kod 10060 Bild: Henrik Montgomery/TT

Efter att Moderaterna lanserade ”den gröna högern” anklagade Rickard Nordin M för att kopiera Centerns klimatpolitik.

Rickard Nordin säger att mycket av Moderaternas politik finns kvar sedan allianstiden, och att han delar partiets syn på att förkorta tillståndsprocesser, klimatinriktat bistånd och skogsbruk.

Men han menar att Moderaternas lösningar skyms av fokuset på kärnkraften.

– Pratar man transporter, måste man elektrifiera. Då är det kärnkraft. Alla vägar bär till kärnkraften. Det blir inte riktigt trovärdigt.

Varför?

– Man kan absolut vilja satsa på ny kärnkraft. Men forskningsreaktorer löser ingenting här idag. Och om man vill bygga ny konventionell kärnkraft tar det i bästa fall 15 år. Det löser inte elpriserna vi ser här och nu. Det löser inte elektrifieringen av transportsektor för den kommer gå snabbare än 15 år.

ANNONS

Han säger att allt fokus på kärnkraft är ett sätt att slippa prata om annat.

– Det blir lite perspektivet ”vi tar det sen”.

”Människor måste få ihop vardagen”

Jessica Rosencrantz (M) håller inte med Rickard Nordin om att kärnkraften tar för lång tid, och lyfter andra länder som nu har planer på att bygga ny kärnkraft på 30-talet.

– Det låter på vissa partier som att det ligger långt in i framtiden, jag delar inte den bilden, jag tror att det går att göra mycket närmare än så, säger hon.

Samtidigt sätter många kommuner stopp för havsbaserad vindkraft. Vad tänker du om det?

– Jag tror att det är väldigt viktigt att värna det lokala inflytandet. Jag tror att det riskerar att slå tillbaka faktiskt om hela omställningen hela energipolitiken, om vi ska tvinga på människor och kommuner något som man där inte upplever är för dem. Det kommunala vetot tycker vi är viktigt att behålla.

Att partiet vill sänka bränsleskatten handlar om att man måste hålla två tankar i huvudet samtidigt, enligt Jessica Rosencrantz.

– I Moderaternas budget gör vi en enormt stor satsning på en miljard på utbyggnad av laddinfrastruktur i hela landet. Men medan vi gör det, alla kör ju inte elbil idag, måste människor få ihop sin vardag. Väldigt många saknar alternativ till bilen.

ANNONS

Men ungefär hur mycket ökar utsläppen av sänkningen?

– Man kan säkert räkna på olika sätt. Men man ska också vara medveten om att en del fortsätter att köra bil hur dyrt det än blir eftersom de inte har några alternativ. Det är väl det som är utmaningen med att bara höja skatten. Om folk inte har några alternativ blir det bara mindre pengar kvar i plånboken men man fortsätter köra bilen.

LÄS MER:Bråk om arbetskraftsinvandringen på Moderaternas stormöte

    comments

    Kommentarer

    Vad tycker du?

    Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

    ANNONS