Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/6

Moderatchef får lämna post

Moderatledningen går hårt fram efter den sociala medieskandalen. Kommunikationschefen Per Nilsson får lämna sin post, ytterligare en medarbetare sparkas och tre varnas.

Fler huvuden rullar efter att Moderaternas digitala kommunikatör Delmon Haffo fått sparken i torsdags. Under fredagen höll partisekreteraren Tomas Tobé "allvarliga samtal" med medarbetare på partiets kommunikationsavdelning. Det resulterade i att Per Nilsson fick lämna uppdraget som kommunikationschef och att han i fortsättningen enbart ska ägna sig åt opinionsanalys.

- Han har brustit i delar av sitt ledarskap, säger Tobé.

LÄS MER: Moderat sparkas - kallade ministern hora

Håller med

Per Nilsson uppger på Facebook att han själv inte befann sig på kontoret när Haffo i partiets Youtube-kanal kallade socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (S) för hora. Han håller ändå med om att han inte är rätt person för att leda kommunikationsavdelningen.

Ytterligare en medarbetare får sparken, medan tre andra varnas. Partisekreteraren Tobé vill inte närmare gå in på varför de fyra bestraffas, men uppger att det bara är händelsen där ministern kallas hora som ligger bakom. En av de fyra hörs skratta i bakgrunden i videon.

- Det är helt uppenbart att vid den här enskilda händelsen så skedde flera saker som är fullkomligt oacceptabelt. Jag hade velat se mer av civilkurage, säger Tobé.

Vill ha nystart

Moderatledaren Anna Kinberg Batra tog självmant upp skandalen när hon på fredagen talade inför elever på Nacka gymnasium.

- I det parti jag leder kallar ingen någon för hora, oavsett parti och kön eller var de kommer ifrån, sade hon.

Bestraffningarna innebär att två av partiets tre digitala kommunikatörer nu slutat och kommunikationsavdelningen får en ny chef. Partisekreteraren Tobé vill nu se en nystart för partiets digitala opinionsbildning.

Flera riksdagspartier räknar med att sociala medier får en ännu större roll 2018 än i valet 2014 och kommer att satsa hårt. Statsminister Stefan Löfven (S) är oroad för att valrörelsen kan bli lika smutsig som den amerikanska.

- Nu är det en uppgift för oss alla att se till att vi inte får samma erbarmliga valrörelse här, säger Löfven.

"Inte ljuga"

Moderaternas kommunikationsavdelning bestod före skandalen av nio personer. Socialdemokraternas är större med ett 20-tal anställda, varav sju sysslar med sociala medier och webben.

Kommunikationschefen Lisa Hedin (S) uppger att hennes medarbetare ska hålla en god ton och inte ljuga och att det är hennes uppgift som chef att se till att det blir så.

Hedin tycker att man "absolut" kan tala om en pågående kamp mellan höger och vänster i de sociala medierna.

- Det finns en ton som har blivit skarpare och hårdare, säger hon.

Kristdemokraterna, med en betydligt mindre kommunikationsavdelning, satsar också på att bilda opinion på sociala medier. Partiet har tagit fram föreskrifter för hur man beter sig på sociala medier, till exempel att kontrollera fakta innan andrahandsuppgifter förs vidare, att undvika personangrepp och hålla sig till politik.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.