Ministern: Bussbälten ett måste

Alla behöver lära sig använda bälte i långfärdbussar. Det var alla rörande ense om när infrastrukturminister Anna Johansson (S) på tisdagen mötte olika företrädare för bussbranschen för att samtala om åtgärder i skuggan av busskraschen där tre ungdomar omkom.

ANNONS
|

Folksam presenterade 2011 en studie om bälten i bussar. Då konstaterade man att sju av tio valde att inte ta på sig bältet när det åkte långfärdsbuss.

- Jag skulle vilja påstå att det är samma situation i dagsläget, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

Nu vill infrastrukturministern att det ska bli ändring på det.

Positiv norm

- Fokus i det korta perspektivet måste vara att skapa den positiva normen att man tar på sig bältet. Vi har samtalat om ett beteendeförändrande arbete, säger hon.

ANNONS

Bland frågor som kom upp i diskussionen var till exempel hur man kunde använda upphandlingar som instrument.

- Upphandlingar skulle kunna vara en viktig del, säger ministern.

Frågan om bussbranschen ska införa en säkerhetsgenomgång i bussarna likt den som finns på flyget är också en tanke. En annan fråga som diskuterats är så kallade bältesindikatorer, elektronisk utrustning som visar om passagerarna i bussen har satt på sig bältet.

Marknadshinder

- I dagsläget är det inte förenligt med EU:s regelverk. Det skulle uppfattas som ett marknadshinder, säger Anna Johansson.

- Men det är en fråga vi har för avsikt att titta på på EU-nivå. Ett sådant arbete är igång.

ANNONS

Anna Johansson vill betona att hon genom att samla bussbranschen inte på något sätt vill föregå den utredning kring bussolyckan i Sveg som pågår.

- Men även innan den utredningen är färdig så kan man konstatera att hade alla i bussen varit bältade vid det här tillfället så hade förmodligen utgången varit mindre tragisk.

Ministern har för avsikt att samla branschen på nytt och då hoppas och tror hon att de ska ha mer konkreta förslag att ta ställning till.

TT

Fakta: Bussbälteslagen

Alla bussar som registrerats efter den 1 januari 2004 ska vara utrustade med bälte på samtliga platser. Alla som åker i bussen ska använda bälte, om det finns.

Undantag gäller för bussar som är av avsedda för tätortstrafik.

Alla passagerare ska informeras om skyldigheten att använda bälte. Det är förarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använder bälte.

Resenärer som sitter utan bälte kan bli bötfällda med 1500 kronor. Föraren kan bötfällas 2500 kronor om personer under femton år saknar bälte.

Bussar får max framföras i 100 km/tim om det finns bälten. Finns det inga bälten är maxhastigheten 90 km/tim.

Källa: Transportstyrelsen, Sveriges Bussföretag

Fakta: Bussolyckan i Härjedalen

Larmet om bussolyckan kom klockan 07.07 på morgonen söndagen den 2 april.

En buss med 59 personer – 52 ungdomar och 7 vuxna – hade åkt av vägen och hamnat på sidan.

Tre ungdomar omkom. Över 20 personer behövde sjukhusvård, varav fem för allvarliga skador.

Bussresan hade startat klockan 22 på lördagskvällen från Skene i Västergötland.

ANNONS