Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Infrastrukturminister Anna Johansson tycker att bensinen är alldeles för billig och att man måste göra skillnad på landsbygd och stad. Foto: Henrik Montgomery/Lise Åserud/TT

Ministern: Bensinen är för billig

Regeringen vill göra stora satsningar på infrastruktur i propositionen för perioden 2018-2029. Bland annat föreslås mer politiska styrmedel användas i övergången från fossila bränslen. – Just nu är bensinen alldeles för billig. Det skapar inte trycket att välja alternativa drivmedel, säger infrastrukturminister Anna Johansson till Dagens Industri.

I början av oktober presenterade regeringen sin infrastrukturproposition för perioden 2018-2029. Där föreslås ökade investeringar på drygt 100 miljarder kronor, jämfört med den nuvarande planen. I en intervju med Dagens industri nämner infrastrukturminster Anna Johansson bland annat de stora skillnaderna mellan landsbygd och stad som ett problem i arbetet mot ett hållbart transportsystem.

– Man måste ta hänsyn till de lokala skillnaderna. På landsbygden är bilismen helt nödvändig. Där handlar det mer om att effektivisera och ställa om transporterna, men i städerna kan befolkningsökningen helt enkelt inte köra omkring i bil utan måste öka andelen gång, cykel, och kollektivtrafik, säger Anna Johansson till Dagens industri.

"Trängselskatten är ett bra exempel"

För att driva fram en omställning från fossila drivmedel handlar det enligt Anna Johansson om att skapa incitament till förändring.

– Just nu är bensinen alldeles för billig. Det skapar inte trycket att välja alternativa drivmedel, säger hon till Dagens industri.

Däremot måste de politiska styrmedlen vara träffsäkra, menar hon. Enligt infrastrukturministern behöver styrmedlen fungera där de är tänkta men samtidigt inte ge onödiga konsekvenser på andra ställen. Hon lyfter fram trängselskatten som ett bra exempel på när sådana åtgärder har fungerat.

Viktigt med utbyggnad av laddstolpar

När GP når infrastrukturministern säger hon att det framförallt är alternativen till bensin som är för dyra jämförelse.

– Det jag menar är att priset på drivmedel har påverkan på vilka val man gör. Bilen är och kommer nog alltid vara helt nödvändig, men fossila drivmedel kommer däremot inte vara det, säger Anna Johansson.

För att inte de mer bilberoende orterna på landsbygden ska drabbas av högre bensinpriser tror Anna Johansson att det är viktigt att satsa på att tillgängliggöra alternativa drivmedel. Till exempel genom att komma igång ordentligt med utbyggnad av laddstolpar för elbilar. Hon menar att priset kan påverka de som vill välja bort fossila drivmedel att ändå välja bensin eftersom det är billigast. .   

– Min familj köpte en begagnad gasbil i början av 2000-talet. Då var det så pass fördelaktigt att tanka gas att vi tjänade på att välja det i stället för bensin. När vi sedan sålde den för ett par år sedan hade gaspriset gått förbi och blivit dyrare.

Ska råda bot på försenade tåg

En annan stor åtgärd som föreslås i infrastrukturpropositionen är ett kraftigt förstärkt järnvägsunderhåll. Det ska råda bot på dagens förseningar och störningar i tågtrafiken. Anslaget till drift- och underhåll av järnvägen ökar med 47 procent i planen för 2018-2029, jämfört med perioden 2014-2025. Regeringen har även som mål att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg och Malmö knyts samman bättre. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.