Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Julskinkan har sin givna plats på julbordet. Förra året såldes det cirka 7 000 ton julskinka till ett värde av runt en halv miljard kronor. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Mindre och skivad skinka till jul

Svensken lär frossa i julskinka även i år. Trenden är färdigskivat, mindre och närproducerat, skriver lantbrukets facktidning ATL.

Förra årets tre miljoner sålda skinkor på sammanlagt 7 000 ton kommer att matchas i årets försäljning, spår branschorganisationen Svenskt kött.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Efterfrågan på färdigskivade och mindre skinkor samt dyrare raps- och gourmetskinka ökar, medan den klassiska julskinkan tappar i popularitet.

- Det finns en större medvetenhet kring att det är dåligt att kasta mat. Man vill undvika svinn och ”slippa göra pyttipanna av skinkan”, säger Magnus Lindholm, tillförordnad inköpsdirektör på Scan, till ATL.

Allt fler vill ha närproducerad skinka.

- Vi har bara sålt julskinka i fem år och under den perioden har vi märkt en ökad efterfrågan på framför allt närproducerat, säger Roger Karlsson, delägare i JM Chark i Halmstad, till ATL.

Samtidigt går det sämre för ekologisk skinka. Den står för 3,5 procent av den totala försäljningen och minskade med 20 procent förra året. I år blir ekoskinkan 10–15 procent billigare.

- Nu försöker vi komma tillbaka till rekordvolymerna, säger Thomas Östlund, vd på Svenskt butikskött, landets största ekoköttsproducent, till ATL.