Bogseringen av haveristen Makassar Highway till Oskarshamn betraktas som lyckad av Kustbevakningen.
Bogseringen av haveristen Makassar Highway till Oskarshamn betraktas som lyckad av Kustbevakningen.

Miljöbrott utreds efter oljeutsläpp

En förundersökning om misstänkt miljöbrott har inletts efter oljeutsläppet utanför Västervik. Det skadade fraktfartyget ligger förtöjt i Oskarshamn efter en bogseringsoperation som Kustbevakningen betraktar som lyckad.

ANNONS
|

Hos Kustbevakningen pågår en utredning som kan leda till att rederiet får betala en vattenföroreningsavgift. På grund av oljeutsläppets storlek, uppskattningsvis 14000 liter olja, har Kustbevakningen också gjort en anmälan om misstänkt miljöbrott. Åklagarmyndighetens riksenhet för miljö- och arbetsmiljömål har inlett en förundersökning, enligt ett pressmeddelande.

För det skadade fraktfartyget Makassar Highway väntar nu tömning av last och olja efter den riskfyllda bogseringen.

- Arbetet har gått bra och samverkan med berörda myndigheter i området har varit bra, sammanfattar Patrik Lindén på Kustbevakningen operationen.

ANNONS

Enligt Lindén har inga utsläpp gjorts i hamnen. Flygplan som cirkulerat över området har visat att det finns några mindre stråk av olja i området utanför, men några större oljemängder är det inte fråga om. Oljan bedöms som möjlig att plocka upp.

- Några större påslag på öarna är det inte någon risk för, säger Patrik Lindén.

Rederiets ansvar

Fartyget har 1400 nyproducerade bilar och mer än 300000 liter olja ombord. Hur länge det kommer att ligga i Oskarshamn kan han inte svara på, utan hänvisar till rederiet.

En tank som man förväntade sig skulle innehålla 90000 liter olja visade sig vid tömning innehålla vatten. Det finns i nuläget tre olika möjliga förklaringar: Det kan handla om en felberäkning av mängden olja ombord, oljan kan i samband med skadan på fartyget ha flyttats till en annan tank – eller så har den kommit ut i havet.

Men den sistnämnda hypotesen bedömer Kustbevakningen som mindre trolig, eftersom området kring haveriplatsen redan undersökts noga.

Sanering fortsätter

Mycket av den olja som tidigare läckt ut från fartyget har kunnat samlas upp av Kustbevakningen, men enligt räddningstjänstens uppskattning har olja sköljts upp på mellan 30 och 50 öar, kobbar och skär i Tjusts skärgård, där saneringsarbetet fortsätter.

ANNONS

Den ansvarige styrmannen vid grundstötningen har fått ett strafföreläggande för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik. Han har fått en villkorlig dom och ska betala 3000 kronor i böter.

TT

Fakta: Detta har hänt

Det 139 meter långa fraktfartyget Makassar Highway gick på grund i Tjusts skärgård, norr om Loftahammar, på morgonen den 23 juli. Enligt uppgift från besättningen gick fartyget, som var på väg mot Södertälje, nära kusten för att få bättre mobil- och internettäckning. Sedan fortsatte fartyget på den felaktiga kursen tills det tog stopp.

Ombord på det Panamaregistrerade fartyget fanns då över 300000 liter olja. Överstyrmannen på fartyget har erkänt sig skyldig till sjöfylleri och även dömts för vårdslöshet i sjötrafik. Fartygets satellitkommunikationssystem var också ur funktion.

Efter flera dagar på grund gjorde kraftiga vindar att fartyget vreds och började läcka olja, som länsades in. Men tidigt på söndagsmorgonen kasade lastfartyget av grundet och olja började spridas.

Kustbevakningen har tagit upp mer än 7000 liter olja, men mindre mängder har nått land vid Flatvarp på ön Stora Askö och mellan 30 och 50 öar och skär i Tjusts skärgård.

Fartyget har bogserats från haveriplatsen till Oskarshamn. En utredning om misstänkt miljöbrott har inletts.

ANNONS