Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Joakim von Braun/Arlanda under flygstopp på torsdagen. Foto: Jan-Peter Alm/Johan Nilsson / TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Mastsabotage och flygkaos - här är expertens förklaring

Sabotage mot master, driftstörningar hos SOS Alarm och sedan flygkaos. En rad mycket allvarliga incidenter på kort tid i Sverige, och det kan finnas anledning till oro, menar säkerhetsexperten: – När vi har en granne som Ryssland som uppträder väldigt otrevligt militärt bör man ju också tänka på att förstärka det civila samhället. Då räcker inte bara fler kanoner på Gotland, säger Joakim von Braun.

Enligt Joakim von Braun – som är expert på säkerhet, IT och underrättelse – är det inte konstigt att privatpersoner är oroliga efter den senaste tiden då två fysiska sabotage mot master kunnat utföras, och tekniska problem ställt till det för SOS Alarm, Sveriges radio, SVT-sändningar samt generat kaos i flygtrafiken. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det kan ju vara slumpen att alla kommer samtidigt, det går inte att uttala sig om. Men ändå visar det hur sårbara systemen är, och att vi måste anslå medel i samhället till förbättringar. Det kanske inte ska vara så att en enda mast ska täcka ett helt område, utan att två överlappar varandra till exempel. 

Behöver man vara orolig som privatperson?

– Det kan man ju i och för sig vara, för det kan ju leda till att man inte får krisinformation till exempel. Det här är ju stora samhällsproblem vi talar om, som kan få vidare konsekvenser.

Är du förvånad att de här händelserna sker?

– Nej, egentligen inte för vi har byggt en hel del av de här systemen utan att ha tillräckligt med överkapacitet i dem. Till exempel skulle man kunnat ha byggt ett nätvek där alla ställen i landet nås av dubbla sändningar så att säga. Enkelt uttryck behöver man bara bygga lite fler torn med starkare sändare så att de kan nå längre. Sedan finns det andra småproblem som man måste se till – som att tornen inte ska störa varandra –  men det handlar bara om resurser. 

Joakim von Braun. Foto: Foto: Jan-Peter Alm

Har man varit för snål när man byggt systemen?

– Det tycker ju jag, och nu när vi ändå har en granne, Ryssland, som uppträder väldigt otrevligt militärt så bör man ju också tänka på att förstärka det civila samhället, säger Braun, som är en av två författare till boken "Ryska elitförband".

– Inte bara fler kanoner på Gotland, vi behöver fler radiosändare och mer stabila datanätverk också. Det kan komma tidpunkter då ett avbrott kan få mycket större konsekvenser. Ryssland har uppgraderat sin krigsmakt med över 450 procent på 15 år. Det gör de ju av ett skäl.

Enligt von Braun visar bland annat händelser som försvunna malaysiska planet att det behövs bättre och snabbare uppdatering av kunskaper överlag.

– Man kanske behöver bättre täthet i systemen så att de inte ska kunna försvinna. Problemet är globalt, men det är bara i Sverige vi kan göra större åtgärder snabbt så att säga. Nu har vi ju haft ett halvdussin katastrofartade problem bara under tre veckors tid. Det är oerhört mycket. Visst behöver man göra en bedömning av anledningarna till dem, men för det första borde de inte ha inträffat så här många under så här kort tid, och de borde defintivt inte ha fått den här omfattningen. Jag tycker det är väldigt konstigt att det räcker med att en datorswitch går sönder och att den uppstår med jätteproblem, då har man inte byggt robusta nät. 

LÄS MER: Luftrummet stängdes över Stockholm

Radarproblemen för flygen idag, ska det kunna hända?

– Sådant bör inte kunna hända. Jag vet inte exakt vad som inträffat där, men man skulle ju kunna tänka sig att man får hjälp från de militära systemen i lägen som dessa. På det civila har man ju egentligen inte en riktig radar längre, utan ett system som söker efter signaler som flygplanen skickar ut. Där har vi ju haft problem tidigare både i Sverige och utomlands med att till exempel ryska spaningsplan flyger väldigt nära civila SAS-flygplan och inte har sina så kallade transponder påslagna. Men det militära kan fortfarande se planen eftersom de använder sig av "gammaldags" radar. 

Ska man vara rädd för att flyga idag?

– Nej, problem är ju inte med flygen i sig utan att man inte har haft en fullständig kontroll över var exakt alla flyg befinner sig. Att man inte då får flyga under den här tiden när anläggningarna inte funkar är det är ju för att man inte ska komma i ett farligt problem där till exempel flygplan skulle kunna kollidera i luften. Ett säkerhetssteg man vidtar för att inte råka illa ut.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.