Bilden, och den tillhörande filmen, på den mögliga hamburgaren har spridits över världen. Hela reklamkampanjen är producerad i Sverige.
Bilden, och den tillhörande filmen, på den mögliga hamburgaren har spridits över världen. Hela reklamkampanjen är producerad i Sverige. Bild: Burger King

Marknadsför sin mat – med möglig hamburgare

En av världens största hamburgerkedjor marknadsför sig just nu med en möglig hamburgare. Något som väckt reaktioner.
– Det insåg vi i den kreativa processen, att detta var någonting som människor kommer tycka till om, säger Iwo Zakowski, general manager på Burger King Sverige.

ANNONS
|

En hamburgare täckt av grönt och vitt mögel. Det är bilden som Burger King sedan en vecka tillbaka använder sig av i sin marknadsföring.

Och kampanjen, som helt och hållet är producerad i Sverige, har blivit en snackis.

– Tittar vi globalt har vi fått utmärkt feedback. Nu har vi haft kampanjen ute i en vecka i Sverige och generellt sett har det varit positiv feedback även här. Sedan är det naturligtvis en kampanj som människor har åsikter om, säger Iwo Zakowski, general manager på Burger King Sverige.

LÄS MER:Vem åt Göteborgs första hamburgare hos Grill-George?

Tagit bort tillsatser

Ja, för avsikten är nämligen inte att skrämma bort hungriga besökare, utan att lyfta fram hur en burgare ser ut utan artificiella tillsatser.

ANNONS

Burger King har sedan en tid arbetat med att få bort sådana ur sin mat. I praktiken är artificiella konserveringsmedel, färg- och smakämnen nu borta ur kedjans hamburgare, menar Iwo Zakowski. Målet är att det ska vara fritt från tillsatser i alla produkter inom ett par månader.

Och samtidigt som sättet att marknadsföra det fått spridning, har vissa kommenterat att de känt sig äcklade.

LÄS MER:Fusk och snusk på Burger Kings restauranger

– Det insåg vi i den kreativa processen, att detta var någonting som människor kommer tycka till om. Samtidigt är vi övertygade om att det här är ett smart och effektivt sätt att visa det vi vill visa.

"Ett stort projekt"

Anledningen till att hamburgerjätten fasat ut tillsatserna är enkel, menar han.

– Vi tror att äkta mat smakar bättre. Så vi vill hålla det så naturligt som möjligt.

Varför har ni inte gjort det tidigare då?

– Det är ett stort projekt, och inte något man gör på en dag, en vecka eller ett år. Ska man till exempel försöka ändra vissa saker med viss teknik är det svårt att ändra snabbt.

LÄS MER:Grillproffs och glada amatörer gjorde upp om SM i hamburgare

Är det nödvändigtvis något dåligt med artificiella tillsatser i mat?

– Nej, allt vi har använt är godkänt och okej ur ett livsmedelsperspektiv. Samtidigt tror vi på att, så långt det går, inte använda artificiella ingredienser.

ANNONS

Bilder har tidigare spridits på hamburgare som hållit sig i samma skick i åratal. Men huvudsyftet nu var inte att pika konkurrenterna, enligt Iwo Zakowski.

– Människor har sett de bilderna, det tror jag absolut. Men det vi gör att visa på vårt jobb som har varit att städa ut tillsatserna. Vårt budskap är att säga att vi gjort ett arbete som vi är stolta över.

LÄS MER:De öppnar sin största restaurang i Nordstan

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS