Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Alice Almarales Mossberg affisch har sålt slut.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Majblommans affisch sålde slut direkt

15-åriga Alice från Göteborgs affisch sålde slut direkt. Nu tar man in extra personal för att kunna skicka iväg de nytryckta affischerna redan nästa vecka.
På sociala medier var tonläget högt: "Själv tycker jag att den är exkluderande faktiskt.", skrev Rebecca Weidmo Uvell på twitter.

Affischen har tecknats av Alice Almarales Mossberg, 15 år, från Göteborg. På hennes teckning kan man se kvinnor med olika hudfärger, tillsammans med en massa små grönvita majblommor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

För GP utvecklade Alice sin tanke kring motivet:

– Just om man ser på världen har vi problem med mångkulturella samhällen, vi måste börja uppskatta varandra. Då kan konst vara en lösning på problemet.

Responsen har varit positiv, och intresset så pass stort att Majblommans riksförbund fått plocka ner affischer från väggarna på kontoret för att kunna skicka iväg till kunder. De har nu sålt slut – vilket gjort att man beställt in nya.

LÄS MER: Så här ser årets majblomma ut

"Överväldigande respons"

På Twitter skriver Majblommans riksförbund:

"Tusen tusen tack alla fantastiska människor här på Twitter, för en överväldigande respons på årets affisch av 15-åriga Alice, konstnär och blivande yrkesdansare. All er värme och alla era starka röster inger hopp. Det finns så många vuxna som står upp för barnen. TACK!"

Men alla uppskattade inte affischen, Den borgerliga debattören Rebecca Weidmo Uvell skrev följande på sitt twitterkonto, med drygt 40 000 följare:

"Den här affischen ska alltså sälja majblomman. Själv tycker jag att den är exkluderande faktiskt.", följt av en delning av bilden.

I kommentarsfältet var tonläget högt.

"Skulle vilja påstå att den är både är ojämlik (inga män) och rasistisk (inga vita).", skriver en användare.

"Känns inte som att affischen stämmer med syftet att hjälpa utsatta barn.", kommenterar en annan.

Tove Lindahl Greve, Majblommans generalsekreterare.. Bild: Majblommans riksförbund

Fick själv kritik

Men Weidmo Uvell fick också mothugg.

"Är du stolt över dig själv när du får igång din hatsvans mot en 15-årig flickas engagemang för att hjälpa utsatta?", svarar en, varpå en annan kommenterade:

Är hon bara 15 år som har målat denna fantastiska bild?!! Tack för reklamen Rebecca! Det är dags att köpa majblomman i år!".

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve har följt de reaktioner som dykt upp. Hon menar att de flesta trots allt varit positiva.

– En minoritet har uttryckt åsikter som vi vet att folk har. Men vi fokuserar vårt arbete för barn som lever i utsatt ekonomi, inte på att argumentera i sociala medier. Om vi överhuvudtaget ska prata om representativitet och motiv tycker jag vi ska ha ett 107-årigt perspektiv. Sedan Carl Larssons bidrag från 1912 har Majblommans affisch sett ut på väldigt många olika sätt, säger hon.

Sedan 2018 har man inlett en ny tradition genom att låta konstnärer under 18 år göra affischen.

Majblommans riksförbund har haft fortsatt kontakt med Alice och hennes familj, som är överväldigade av den positiva responsen.

GP har varit i kontakt med Rebecca Weidmo Uvell. Hon avböjer att kommentera och hänvisar istället till ett inlägg på sin Facebooksida.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.