KD-ledaren Göran Hägglunds ansikte täcks av stämpeln "helsjukt" och C-ledaren Maud Olofssons av "dunderdumt".
Fem företrädare för regeringen hängs ut i LO:s affischkampanj som drar i gång på måndag.
Men LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin tycker inte att det handlar om "negative campaigning".
De fem företrädarna, förutom Hägglund och Olofsson, M-ledaren Fredrik Reinfeldt, FP-ledaren Jan Björklund och finansminister Anders Borg (M), är hängda upp och ner, männen har skäggstubb och alla ser lite grådaskiga ut. Färgskalan ska spegla att de representerar ett kallare Sverige, säger Lundby-Wedin.
LO vänder sig bland annat emot att en hotellstäderska betalar 405 kronor i månaden i a-kassa mot 90 kronor för en höginkomsttagare, mot låga lärlingslöner och mot otrygga jobb för unga.
Efter två veckor byts porträtten ut mot LO-medlemmar, som sprider Socialdemokraternas budskap.
Kampanjen kostar nio miljoner kronor.
Som vanligt är det bara Socialdemokraterna som får stöd av LO - sex miljoner per år av LO centralt och sex kronor per medlem i de olika förbunden. Dessutom har LO en egen valbudget till stöd för S på 24 miljoner och några förbund har gett sammanlagt tre miljoner extra till valrörelsen. Under mandatperioden uppgår stödet totalt till 77 miljoner kronor, enligt LO men då ingår även annat fackligt-politiskt arbete. I valrörelsens slutskede ställer anställda upp och arbetar en del för partiet.
FP:s ekonomiske talesperson Carl B Hamilton har som vanligt gjort en undersökning av LO:s stöd till S. Hans siffror ligger betydligt högre. Han har kommit fram till 90 miljoner kronor i reda pengar och 550 miljoner i gratis arbetskraft, summa 630 miljoner kronor.