Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Liberalerna presenterar partiets valaffischer inför EU-valet under en pressträff i Stockholm.

Liberalernas EU-kampanj: Ja till Europa

"Ja till Europa" blir Liberalernas kampanjslogan inför valet till Europaparlamentet.

Hon syftar på Kristdemokraternas slogan "Gör EU lagom igen". För första gången är det inget parti i ett val till Europaparlamentet som ifrågasätter Sveriges medlemskap i EU. Trots detta så lyfter Liberalerna indirekt den frågan igen.

- Vi är ett parti som brukar få kritik för att vi är otydliga. I det här valet är vi inte det utan ett ytterlighetsparti för dem som vill säga ja till ett fördjupat Europasamarbete, säger Maria Arnholm.

Lyfta fram EU

Toppkandidaten Karin Karlsbro (L) anser att den grundläggande diskussionen om EU finns där hela tiden.

- Diskussionen om vår roll ligger under ytan hela tiden. Efter brexit är det två partier som tidigare velat lämna EU men som tonat ned det nu, men som på andra sätt för fram kritiken mot EU. Vi tycker att det är viktigt att lyfta fram EU, Sveriges roll i Europa och vara tydliga. Vad ska Sveriges roll vara, vill vi fördjupa samarbetet, säger hon.

Okända kandidater

På Liberalernas valaffischer uppmanas väljarna att säga "JA!" till att resa jobba, plugga och leva i Europa. Rösta för Europa, rösta för klimatet och rösta bort extremister och nationalister, är budskapet.

Förutom en rad slogans pryds även några affischer av bilder på Karin Karlsbro (L), som är tämligen okänd för allmänheten, samt andranamnet Said Abdu, som väl inte heller är särskilt känd.

Karlsbro lyfter särskilt fram klimatfrågan, där EU måste göra mer, anser hon. Liberalerna föreslår som enda svenska parti en gemensam koldioxidskatt i EU.

- Vi säger ja. Det går inte att lösa klimatproblemen lagom, säger Karin Karlsbro.