Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/19

Larm om fel på bussen innan olyckan

Två dagar innan bussolyckan där tre ungdomar omkom larmades bussbolaget Bergkvarabuss om felaktigheter med bussen. Företagets vd bekräftar nu att en chaufför påpekat att bussen inte agerade som den skulle. "Han upplevde en osäkerhet", uppger vd:n Göran Mellström.

Tidigt i söndags morse, den 2 april, omkom tre högstadieelever från Ängskolan i Skene, efter att dubbeldäckaren, som skulle köra skolans elever till en skidresa, välte av vägen utanför Sveg i Härjedalen. 

Polisen, Trafikverket och Statens haverikommission utreder just nu bakgrunden till olyckan och under onsdagen meddelade åklagaren som leder polisens utredning att busschauffören kommer att delges misstanke om brott för att alla omständigheter ska kunna utredas.  Föraren är i nuläget skäligen misstänkt, den lägre misstanke graden,  för vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada och vållande till annans död.

I utredningen kommer polisen även att kontrollera om det varit eventuella fel på bussen. 

TV4 nyheterna rapporterade under onsdagen att bussen vid två tillfällen underkändes i besiktningar i höstas. I december godkändes dock bussen efter en besiktning i företagets egen verkstad rapporterar TV4. 

Larm två dagar före tragedin 

Två dagar innan den tragiska dödsolyckan kom nya larm om felaktigheter med bussen. En chaufför, som inte körde bussen vid olyckstillfället, slog då larm, vilket nu bekräftas av vd:n för Bergkvarabuss i ett pressmeddelande. 

Bergkvarabuss uppger att en översyn skedde av bussen i Varberg den 30 mars. Den kördes efter det till Skene utan passagerare och det var efter den resan som föraren slog larm. Förararen varnade då för att bussen krängde sida från sida vid hastigheter mellan 70 och 80 kilometer i timmen. 

"Verkstadspersonalen i Skene gjorde då återigen en kontroll och därefter provkördes bussen av en vid busstypen van förare. Inga fel konstaterades. Fordonet uppträdde helt normalt. Vi finner det positivt att föraren handlade enligt företagets säkerhetspolicy och meddelade verkstaden, då han upplevde en osäkerhet", skriver vd:n Göran Mellström i ett pressmeddelande på bussbolagets hemsida. 

Mellström uppger också att bussens hjullager byttes ut den 11 november 2016 och att fordonet efter det fått ett fackmannamässigt besiktningsgodkännande, angående uppgifterna om att bussen vid två tillfällen underkändes i besiktningar.

Kommunal stämmer bussbolaget 

Under onsdagen uppgav fackförbundet Kommunal att man förbereder en omfattande stämning mot Bergkvara Buss. 

– Efter den tragiska olyckan så har det blivit ett fokus på chauffören som är medlem hos oss och som vi givetvis företräder och då känner vi ett ansvar att i den debatten som förs i massmedia förklara vår syn på företaget, berättade Johan Ingelskog, enhetschef på Kommunal för TT under onsdagen. 

Han uppgav då även att fackförbundet under en längre tid granskat bussbolaget och dess arbetsmiljö.  

– Bergkvara Buss är ett företag som vi under en längre tid haft under lupp. Många av våra medlemmar vittnar om väldigt pressade scheman, stress och en allmänt dålig arbetsmiljö. Och vi förbereder nu en ganska omfattande stämning mot företaget i Arbetsdomstolen som gäller utlandsresor och beställningstrafik av det här slaget, sa Ingelskog fortsatt. 

Chaufförer vittnar om mörkade körtider

Sydsvenskan rapporterar även om att Bergkvara buss kan ha frångått reglerna för vilotider för bolagets anställda. 

Enligt tidningen var busschaufförens uppdrag att ensam köra bussen från Skene till skidorten Klövsjö i Jämtland. En resa som skulle ha tagit nära tio timmar - vilket är gränsen för hur långt en chaufför får köra. 

Bergkvarabuss marknadschef Simon Sandberg har tidigare uppget för GP att föraren följt reglerna för vilotider och enligt lag tog en rast på 45 minuter vid en rastplats i Lesjöfors i Värmland efter ungefär halva resan. 

Enligt Sydsvenskan hade dock föraren redan kört i nära två timmar innan resan från Skene mot Jämtland inleddes. Först från sitt hem till Bergkvarabuss depå i Varberg och sedan i en firmabil till Skene. 

– Det har inget med hans kör- och vilotider att göra. Det är att betrakta som en resa till jobbet, säger marknadschefen Simon Sandberg, till tidningen. 

Sydsvenskan uppger också att man har pratat med fem chaufförer som vittnar om hur Bergkvarabuss har satt det i system att kringgå reglerna för kör-och vilotider. 

Förarna vittnar bland annat om hur de har fått åka i skåpbilar efter företagets bussar vid långa resor för att sedan byta av chauffören som kört bussen - som i sin tur har fått köra hem skåpbilen. 

– Du har kört buss hela natten. Sedan ska du köra de sista två timmarna i personbil. Det är ju livsfarligt. Det här är ju vansinne, det är dumheter. Men säger man nej blir man bestraffad, säger en chaufför till tidningen. 

Olycksvägen inspekterades i mars 

Polisen har efter olyckan förhört samtliga passagerare som inte kördes till sjukhus efter bussolyckan. 

Vad som har framkommit i förhören har polisen inte velat uttala sig om på grund av förundersökningssekretess. 

Under måndagen påbörjades den tekniska undersökningen av olycksbussen för att kontrollera eventuella fel på den. 

Bergkvara buss har uppgett att chauffören har berättat att det var dåligt vägunderlag vid olycksplatsen där bussen körde av vägen och välte. 

– Han vittnar om väldigt svåra tjälskott på vägen som trots att han är en rutinerad chaufför med lång yrkeserfarenhet verkar ha överraskat honom. Men det är vår chaufförs version och vi inväntar precis som alla andra på de utredningar som just nu genomförs, berättade Simon Sandberg för GP dagen efter olyckan.

Enligt TV4 nyheterna finns det dock inga synliga hål i vägen längs sträckan och enligt tv-kanalen inspekterades vägen så sent som i mars vid två tillfällen av Trafikverket utan anmärkningar. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.