Långvariga störningar efter giftig urspårning

ANNONS
|

På bilderna från olycksplatsen syns tre vagnar ligga i diket, nedanför en rejält deformerad bit av rälsen. Ytterligare tre vagnar spårade delvis ur och blev kvar stående på spåret.

Trafiken förbi olycksplatsen stoppades helt efter olyckan och tusentals pendlare och tågresenärer på sträckorna Malmö–Halmstad–Göteborg samt Varberg–Borås fick hänvisas till ersättningsbussar.

"Andra lösningar"

Ett av de båda spåren skulle enligt planen öppna igen under tisdagseftermiddagen, men främst för godstrafik. Persontrafiken, bland annat mellan Malmö och Göteborg, kommer att påverkas även de kommande dagarna enligt Trafikverkets prognos.

- Det kommer att ta minst en vecka att reparera rälsen. Så troligtvis kommer det att krävas andra lösningar ytterligare ett par dagar, säger Veronika Gustafsson på Trafikverkets pressjour till TT.

ANNONS

- När bärgningen är avslutad kommer vi att göra en ny bedömning av hur mycket persontrafik kontra godstrafik som kan gå på det öppna spåret. Men man får nog räkna med en del förseningar.

Utlöste larm

Olyckan, strax norr om Getteröbron i Varberg, inträffade vid halv två-tiden natten mot tisdagen. De tre vagnar som hamnade i diket samt ytterligare en vagn var lastade med natriumhydroxid, det vill säga lut. Inget av det farliga godset läckte ut, men innehållet i vagnarna medförde en tidskrävande bärgning.

Orsaken till olyckan är ännu inte känd. Tåget, med totalt 28 vagnar och 519 meter långt, utlöste dock ett så kallat detektorlarm kort före olyckan.

- Det finns detektorer i rälsen som känner av när tågen kör förbi. Vid halv två utlöstes larmet av ett avvikande värde, säger Sohana Josefsson, presskontakt på Green Cargo.

ANNONS

- Trafikverket kontaktade vår förare om att sakta ner. Så tåget gick väldigt långsamt, men tyvärr inträffade urspårningen några minuter senare.

TT

ANNONS