Precis som i många andra verksamhetsområden är hjärtstartarbranschen drabbad av bristen på halvledare. Det i kombination med rådande logistikproblem, containerbrist och fabriker som lagt ner under coronapandemin gör att det kan ta flera extra veckor att få sin hjärtstartare på plats.
– Det är ju ett generellt problem för hela samhället och det lär pågå en bra tid framöver. Många kommer ju tillbaka till kontoret efter pandemin nu och upptäcker att batteriet på hjärtstartaren behöver bytas ut. Då vill man ju inte att det ska inträffa något under tiden man får vänta på ett nytt batteri, säger Jonas Köpcke, ordförande i branschrådet för hjärtstartare i Sverige.
Hur allvarligt är det?
– Det kan vara allvarligt. Men vi som bransch försöker prioritera de viktigaste områdena där fokus ligger på att sjukvården inte ska drabbas. Självklart är det viktigt att även företag och privatpersoner har fungerande hjärtstartare, men sannolikheten att de ska förbrukas är relativt liten. Ambulanssjukvården åker ju på sådana här larm varje dag.
LÄS MER:Efter dödsfallet – nu köper Eskilsby gård hjärtstartare
LÄS MER:Pojke drunknade och återupplivades – mamman åtalas
Jonas Köpcke säger också att privatpersoner och företag som vill beställa hjärtstartare har mycket att vinna på att kolla runt ett extra varv.
– De som syns mest i nätförsäljningen och har problem med leveranserna vill ju gärna ge bilden att det är likadant överallt. Men så är det inte. Vissa fabrikat och återförsäljare har fortfarande god tillgång.
Att man kan få vänta några extra veckor är dock inte det största problemet, menar Jonas Köpcke.
– Även om det ökat är det fortfarande alldeles för få hjärtstartare i samhället. Det finns inte heller något myndighetsansvar eller lagstiftning om att det ska finnas hjärtstartare på lämpliga platser. Det finns regler om ögonskölj, första hjälpen och brandsläckare. Men hjärtstartare omnämns inte.