Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sofia Lennman och Sara Törneman är lärare på Katarina Norra Skola och undervisar i bland annat historia. Bild: Karin Wessl n / TT
Sofia Lennman och Sara Törneman är lärare på Katarina Norra Skola och undervisar i bland annat historia. Bild: Karin Wessl n / TT

Lärare: Otroligt bra förslag

Antiken stannar i kursplanen. Det är historielärarna Sara Törneman och Sofie Lennman positiva till – frågan är om tiden räcker till.
– Vi är fortfarande kritiska till hur vi ska hinna det här med den lilla tid vi har, säger Törneman.

Sara Törneman och Sofie Lennman undervisar båda på högstadiet på Katarina Norra skola i Stockholm. De tycker att Skolverkets nya kursplan är "otroligt bra" eftersom den både har förtydligats och gjorts mer lättförståelig.

– Vi är jätteglada för att antiken och forntiden får vara kvar, säger Sofie Lennman.

I samband med att den nya kursplanen presenterades uppgav Skolverkets generaldirektör att timplanen för historia kan behöva ses över. Det har utbildningsminister Anna Ekström (S) nu öppnat för.

I dag ska elever som börjat årskurs sju få totalt 352 timmars undervisning i de samhällsorienterade ämnena varav minst 75 timmar historia. Efter att på låg- och mellanstadiet ha studerat nordisk historia riktas blicken ut mot världen på högstadiet.

– När man tittar på kunskapskraven och på det centrala innehållet ligger det en inneboende stress i att man ska hinna med allt. Då förlorar man syftet med att man ska kunna fördjupa sig och kunna använda innehållet för att förstå historia. Det är det som blir konflikten, säger Sara Törneman.

Sofie Lennman och Sara Törneman tycker inte riktigt att SO-ämnena får den vikt som de förtjänar.

– Men man har börjat förstå tyngden kring historia. Historielösa människor är farliga människor. Därför anser jag att man borde läsa mer, men var ska man ta tiden ifrån?, säger Sara Törneman.

David Peterson/TT