Lärande lärare mår bättre

ANNONS
|

Lärares hälsa påverkas av hur mycket de själva lär sig på arbetsplatsen. Det visar en ny studie från Högskolan Väst och Linnéuniversitetet.

Tidigare forskning har visat att vi lär oss mer när vi hänger oss åt en aktivitet på ett effektivt sätt, samtidigt som uppgiften känns stimulerande. Detta tillstånd skapar en känsla av att ha flyt i arbetet. I den nya studien prövade forskarna förhållandet mellan detta flyt och hälsan hos lärarna.

I studien fick 229 lärare vid 20 skolor i Västra Götaland svara på frågor om hälsa, kvalitet och arbetsintegrerat lärande. Forskarna kunde se ett starkt samband mellan att ofta ha flyt i sitt arbete och att uppleva god hälsa.

ANNONS

– Om man får göra något intressant så ger det positiv stimulans och då upplevs arbetsbelastningen inte som så hög, säger Yvonne Lagrosen, docent i kvalitetsutveckling vid Högskolan Väst, i ett pressmeddelande.

ANNONS