Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Länsförsäkringars kunder vill inte bli kallade misslyckade. Arkivbild.

Länsförsäkringar backar efter kampanjmiss

Misslyckad eller Miss Lyckad? Länsförsäkringars nya kampanj skulle ifrågasätta perfektionshetsen i sociala medier. Men bara några timmar efter det första utskicket på måndagen bad försäkringsbolaget om ursäkt för en formulering som retat kunder.

Kunder till Länsförsäkringar som fått utskicket med rubriken "Du är #MissLyckad" har reagerat mycket negativt, rapporterar Dagens Nyheter. ”Ok jag är helt misslyckad, tycker ni det så kan jag nog lämna Er som kund, Tack och hej”, skriver en av kunderna på Facebook.

Länsförsäkringar bad senare om ursäkt för formuleringen som tydligen kan missuppfattas. ”Vi är otroligt ledsna över att vårt budskap blev otydligt i vårt utskick, då denna kampanj tvärt om var tänkt att hylla alla, precis som de är”, skriver företaget.

Den som fortsatte läsa texten förstod direkt vad kampanjen handlar om, enligt Lisa Höglund, kommunikationschef för Länsförsäkringar i Göteborg och Bohuslän.

- Det är ibland så att människor inte läser allt och det var i det här fallet olyckligt, men merparten har varit positiva, säger hon.

Kampanjen riktar sig mot ungdomar och deras föräldrar. Syftet är, enligt försäkringsbolaget, att "ge alla självförtroendet och modet att dela äkta, oredigerade bilder av sina liv och bidra till att bredda idealen i sociala medier."