Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Under onsdagen har det stundtals varit svårt att nå fram till både 1177 och 113 13 på grund av högt tryck.  Bild: Claudio Bresciani/TT
Under onsdagen har det stundtals varit svårt att nå fram till både 1177 och 113 13 på grund av högt tryck. Bild: Claudio Bresciani/TT

Krisnummer överbelastade – allmänheten når inte 1177 eller 113 13

Telefontjänsterna Vårdguiden 1177 och det nationella informationsnumret 113 13 har blivit överbelastade under onsdagen.
– Jag börjar bli förkyld. Men det går inte att få någon information, säger en person.

Efter att Folkhälsomyndigheten uppgraderade risken för allmän spridning av covid-19 i Sverige till "mycket hög", förutspådde Vårdguiden 1177 att trycket på dem skulle öka. Under onsdagen har det också uppstått stora svårigheter att nå fram.

– Jag tänkte själv ringa och fråga. Jag börjar bli förkyld. Men det går inte att få någon information, säger en person som GP pratat med under kvällen.

Via telefonsvarare hälsar 1177 Vårdguiden att de för närvarande har en hög belastning och att man ska försöka senare.

Många som ringer det nationella informationsnumret 113 13 hälsas också av en röst på en telefonsvarare att det "just nu är många som ringer och att alla våra köplatser är upptagna. Återkom senare eller sök själv information på krisinformation.se eller 11313.se."

LÄS MER: Större tryck väntas på 1177 efter riskökning

"Jobbar på så gott vi kan"

Jill Johansson, verksamhetschef på 1177 i Västra Götaland, har tidigare sagt till GP att de gör allt vad de kan för att bemanna upp.

– Det påverkar oss att folk blir oroliga. Vi har långa väntetider men vi jobbar på så gott vi kan. Det gäller inte bara oss, utan hela Sverige.

Redan i början av mars kom information om att kötiderna till Vårdguiden 1177 har fördubblats sedan coronaviruset kom till Sverige.

Samtalen som handlar om coronaviruset tar också längre tid än när det gäller andra förfrågningar.

– Man måste göra en grundlig undersökning så att man inte missar något. Vi tar även samtal där man är väldigt orolig. Det handlar om att lugna befolkningen. Men man kan även ringa till sin vårdcentral och få samma bedömning. Det viktiga är att man inte sätter sig i något väntrum på någon akutmottagning eller vårdcentral. Då finns risk att man ökar smittspridningen, har Jill Johansson tidigare sagt till GP.

LÄS MER: Oro för corona har fördubblat kötiderna hos 1177

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.