Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Viktigt verktyg – men långt ifrån problemfritt, enligt många lärare. Arkivbild.

Krånglande teknik i många skolor

Den digitaliserade skolan dras med många vardagsproblem i form av teknikproblem. Samtidigt är tillgången till support begränsad.

Fyra av tio lärare vittnar om att krånglande teknik bromsar deras arbete minst en gång i veckan. Endast varannan skola får support samma dag, visar en ny undersökning från Skolverket.

Nästan alla skolor har tillgång till trådlöst nätverk men bara hälften av rektorerna bedömer att nätverket har tillräckligt kapacitet för att alla elever i en årskurs ska kunna strömma film samtidigt. Den kapaciteten måste finnas för att kunna genomföra de digitala nationella proven som ges från och med 2022.

Hälften av lärarna anser att digital teknik i stor utsträckning är ett viktigt pedagogiskt verktyg för eleverna. Däremot är lärarna i hög grad irriterade på elevernas användande av mobiltelefoner i klassrummet. I gymnasieskolan anser två av tre lärare att arbetet störs varje dag av elevernas sms, sociala medier och spel.

Kartläggningen visar att det går i genomsnitt 1,3 elever per dator i grundskolan, vilket kan jämföras med 1,9 elever 2015. I gymnasieskolan går det en dator per elev – oförändrat sedan 2015.

Skolverkets rapport är baserad på en stor enkätundersökning, med svar från 9 000 lärare, elever, rektorer, förskollärare och förskolechefer.