Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tre hungriga skator kalasar på en råtta på en väg i Sickla utanför Stockholm. Om en bil skulle komma längs vägen flyttar de bara på sig. Arkivbild.

Kråkfåglar blir sällan överkörda

Varje år dör miljontals fåglar i trafiken världen över – men inte vilka fåglar som helst. Enligt en ny studie är det mestadels fåglar med relativt liten hjärna som blir överkörda. Arter med stor hjärna klarar sig däremot bra.

Studien, som publiceras i Royal Society Open Science, bygger på en analys av 3 521 fåglar tillhörande 251 arter som hittats trafikdöda mellan 1960 och 2015 vid Christiansfeld i Danmark.

Alla fåglarna har undersökts noggrant och deras inre organ, inklusive hjärnan, har mätts och vägts.

Forskarna konstaterar att den relativa hjärnstorleken, det vill säga hjärnvolymen i förhållande till kroppsstorleken, har stor betydelse för vilka fåglar som blir trafikoffer.

Smarta kråkor

Arter med små hjärnor, exempelvis duvor, blir påfallande ofta överkörda, medan exempelvis kråkfåglar – korpar, kråkor, kajor, skator – sällan dör i trafiken.

Visserligen kan kråkfåglar ofta röra sig längs vägarna, inte minst för att kalasa på trafikdödade djur, men när bilarna kommer flyttar de på sig.

Enligt studiens ledare, den danske evolutionsbiologen Anders Pape Møller, är det osäkert om det är korrekt att kalla kråkfåglarna "smartare", men de uppvisar definitivt beteenden som ökar deras överlevnadschanser.

Miljontals döda

Frågan är om trafiken är en så viktig dödsfaktor att den påverkat fåglarnas evolution. Har fåglar som undviker bilar blivit vanligare genom det naturliga urvalets försorg?

Forskarna tror inte det. Enligt beräkningar dödas årligen 57 miljoner fåglar i trafiken enbart i Europa. I USA uppges dödssiffran ligga på cirka 200 miljoner fåglar årligen. Det innebär kanske att uppemot en halv miljard fåglar blir överkörda globalt varje år.

Det låter som en väldigt hög siffra, men utgör bara en bråkdel av antalet fåglar på jorden. Beräkningar visar att det finns cirka 300 miljarder fåglar i världen, vilket innebär att dödligheten i trafiken är cirka 0,16 procent – troligen en alltför låg siffra för att kunna ha någon effekt på en evolutionär nivå.