Koppar är hårdvaluta

ANNONS
|

33 försenade tåg med en total förseningstid på 69 timmar. Det blev resultatet av en av de stölder av koppar som skedde på banområdet i Göteborg i somras.

För Trafikverket har kopparstölderna blivit ett växande problem det senaste året, främst beroende på världsmarknadspriset på koppar har skjutit i höjden.

- Det här är ett jättestort problem för oss just nu. Det handlar både om småtjuvar som tar det de kommer åt och organiserade ligor som kommer med lastbilar och stjäl hela rullar med koppar, säger Anders Svensson som jobbar med säkerhetsfrågor på Trafikverket.

Bara under 2010 har Trafikverket råkat ut för flera hundra stölder, många av dem i Västsverige. Hårdast drabbats har området kring nybygget i Älvdalen varit - vid E45 och Vänerbanan - varit.

ANNONS

- Där har vi haft flera stora stölder under året. Eftersom det handlar om ett nybygge finns det mycket material på platsen, säger Anders Svensson.

Men även en liten stöld från Trafikverkets anläggningar kan ställa till stora bekymmer. Så fort det blir fel någonstans i systemet, stoppas tågtrafiken automatiskt av säkerhetsskäl.

- Våra numera välbekanta problem med signalfel orsakas ofta av koppartjuvar. För resenärerna handlar det om hundratals förseningstimmar och för oss handlar det om mångmiljonbelopp som vi skulle kunnat använda på mycket bättre sätt, säger Anders Svensson.

Trafikverket försöker på flera olika sätt att hindra koppartjuvarna. Bland annat har man börjat med bevakning av vissa områden. Morgan Rehn är ställföreträdande driftsområdeschef på Trafikverket i Västsverige.

- Så gott det går försöker vi också hägna in våra anläggningar. Det här handlar ju inte bara om stora trafikstörningar och kostnader. De här personerna utsätter ju sig för stor fara och riskerar sina liv, säger han.

Koppar finns i många delar av järnvägens infrastruktur, bland annat i kontaktledningar och bärlinor. Det finns också koppar i jordningskablar och signalkablar.

ANNONS