Inspektion av olycksplatsen vid broraset dagen efter olyckan i Ludvika. Arkivbild.
Inspektion av olycksplatsen vid broraset dagen efter olyckan i Ludvika. Arkivbild.

Konstruktionsfel låg bakom broras

Ett konstruktionsfel låg bakom broraset i Ludvika i mitten av juli i fjol, visar Arbetsmiljöverkets granskning.

ANNONS
|

Det var under arbetet med att gjuta en bro över järnvägen som en ställning gav vika och en form med stora mängder betong rasade ner på spåren. Tolv anställda hos den polska underentreprenören G&M, som utförde arbetet på uppdrag av Skanska, skadades. Av dessa skadades sex allvarligt.

Arbetsmiljöverkets inspektör Jens Skantz har utrett orsaken och är nu klar med sina slutsatser, rapporterar Byggnadsarbetaren.

- Det var någon typ av konstruktionsfel som orsakade raset. I vilken del av den tillfälliga konstruktionen som det brast och vem som är ansvarig, det kan vi inte med säkerhet säga i dag. Om det var i stålet eller i träkonstruktionen, säger Jens Skantz.

ANNONS

Skantz har granskat de inblandade företagens utredningar och vad Trafikverket, som beställde bygget, hittills har kommit fram till. Han och Arbetsmiljöverkets jurist ska nu avgöra om det blir någon åtalsanmälan.

- Det svåra är att lagstiftningen utgår ifrån ett arbetsgivaransvar. De flesta som skadades hade en polsk arbetsgivare som inte var inblandad i konstruktionen, säger Skantz till Byggnadsarbetaren.

De inblandade företagen är oeniga om vem som bär ansvaret.

TT

ANNONS