Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/5

Kommissarien: Mordet på Pia kunde förhindrats

Pia Ekstrand, 76, berättade för sina anhöriga om makens hot. De anhöriga ringde 112 och fick svaret att Pia får ringa själv. När hon väl ringde var det redan för sent - under samtalet till SOS sköts Pia till döds. Enligt en poliskommissarie kunde mordet ha förhindrats och nu åtalas larmoperatören för tjänstefel.

I slutet av mars dömdes en exofficer till fängelse i 16 år för mordet på sin fru - 76-åriga Pia Ekstrand. Den 11 augusti förra året hittades Pia död och den nu dömde maken skottskadad, i deras hus på gården i Ystad, efter att polisen larmats till platsen.

Bredvid mannen låg ett hagelgevär och ett vittne berättade att maken erkände att det var han som skjutit sin hustru på platsen.

LÄS MER: Pia, 76, sköts ihjäl av sin man

Samtalet kom för sent

Pia Ekstrand hade själv ringt larmsamtalet.
– Hjälp mig, vädjade hon då och berättade att mannen hällt ut bensin i bostaden och hotat med att tända på.

Sekunderna senare hördes tre skott - ett av dem släckte Pias liv.

Men samtalet var inte det första rörande mannens hot mot Pia den dagen. En timme tidigare hade en anhörig ringt och larmat.
– Han har hotat henne med både det ena och det andra, och han är stup full och han skriker som en jävla galning åt henne och hon ringer hit till sin (den anhöriga) och bara gråter och gråter och gråter, vad ska man göra, sa den anhörige till operatören vid Polismyndigheten RLC Syd som tog emot samtalet.

I en utskrift kan man se att operatören till en början hade svårt att höra vad mannen sa men tillslut lyckades de få ordning på ljudet.
– Vet du vad, du får säga till henne att hon får själv ta och ringa oss helt enkelt, rekommenderade larmoperatören.

"Hon törs inte"

Mannen berättade i samtalet att de hade bett Pia att ringa.
– Hon får göra en anmälan på detta om han har kallat henne för det ena och det andra, var svaret.

Den anhörige fortsatte:
– Men hon... Det är alldeles som att hon inte törs av någon konstig anledning

Men mannen verkar ändå lyssna på det larmoperatören säger:
– Du säger att det är hon som måste göra anmälan?
– Absolut, det är hon som, alltså du får försöka övertyga henne till att göra en anmälan på detta om det är så att han är taskig mot henne, svarade operatören på det.
– Du säger det, ni kan inte åka ut, ni kan inte åka ut, fortsatte ändå mannen.
– Nej, blev svaret ännu en gång.
– Jaha, ja jag hoppas att det inte händer någonting för han, om det nu är sant för jag har inte hört det med egna öron men är det sant så har han hotat med att bränna ner huset och han har hotat med att säga att det är det sista hon gör och allting vet du jag menar man blir ju förtvivlad, försökte mannen.
– Ja så klart men skulle det alltså eskalera totalt, hon måste ringa 112, sa operatören.

Efter ytterligare några försök tackade den anhörige för hjälpen och samtalet avslutades.
Han ringde då upp Pia och berättade vad polisen sagt. I polisförhör berättade han att Pia grät när hon fick höra det men att hon ändå lovade att ringa polisen.

LÄS MER: Pia fruktade för sitt liv - sköts ihjäl av maken

Kommissarien: Mordet kunde ha förhindrats

Nu har operatören åtalats för tjänstefel. Lena Kastlund, chefsåklagare vid särskilda åklagarkammaren, skriver i stämningsansökan att operatören "underlåtit att upprätta ett HR (händelserapport) och/eller kontakta sitt befäl. Hon har inte heller kopplat samtalet vidare till PKC (polisens kontaktcenter) för anmälningsupptagning, utan felaktigt informerat inringaren om att kvinnan själv måste göra anmälan. Genom detta åsidosatte hon vid myndighetsutövning vad som gällde för uppgiften".

Som bevisning finns flera vittnen som berättar om operatörernas arbetsrutiner. Ett vittne berättar att det endast är i fall där "uppringaren vill veta vad klockan är eller få hjälp att ringa efter taxi", exempelvis, som man inte behöver skriva ett HR.

Ett annat vittne är undrande till varför operatören sagt att den drabbade själv måste larma 112: "Långt tillbaka i tiden, på 70-80 talet, vet han att man krävde att målsäganden själv gjorde anmälan men inte nu längre", framgår i förhör med denna.

I en handling som finns i förundersökningsprotokollet skriver en poliskommissarie att "om operatören hade följt gällande föreskrifter hade mordet kunnat förhindras".

Skulle inte gjort annorlunda idag

Operatören nekar till brott.
– Jag håller inte med om att det här är tjänstefel, sa hon i polisförhör och sa att de inte skriver HR på alla samtal.
– Min bedömning av ärendet var att det inte var angeläget och jag bad honom informera henne om att återkomma om det skulle vara något. Och att vi ber uppringaren och återkomma, det är en vanlig fras som används på ledningscentralen.

Operatören berättade i förhöret att hon funderade över varför en anhörig ringde om kvinnan själv hade tillgång till en mobil.
– I det här läget tyckte jag att hon kunde ringa och anmäla själv.

Inte heller efter att operatören fått samtalet uppspelat för sig ändrade denne version - operatören hade agerat på samma sätt i dag.
– Som jag förstått från samtalet så är vi överens om vad som ska ske.

I senare förhör försvarade sig operatören med att det var långa arbetspass.
– 12 timmar fick var och en jobba och det innebär i sin tur att varje operatör fick sitta i 12 timmar och mata samtal i två dagar i rad vilket jag menar påverkar en operatörs bedömning av ärenden.

GP har sökt åklagaren och operatörens advokat.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.