Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Helena Leufstadius, vd på Svensk Kollektivtrafik under torsdagens myndighetsgemensamma pressträff om coronapandemin hos Folkhälsomyndigheten. Bild: Nils Petter Nilsson/TT
Helena Leufstadius, vd på Svensk Kollektivtrafik under torsdagens myndighetsgemensamma pressträff om coronapandemin hos Folkhälsomyndigheten. Bild: Nils Petter Nilsson/TT

Kollektivtrafiken får vägledning inför coronahösten

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik kommer inte kräva att kollektivtrafiken stoppar resenärer i bussdörren i höst. Enligt vägledningen inför coronahösten ska man istället bland annat förstärka avgångar och informera resenärer om vad som gäller.
– Vi kan inte styra över hur många som åker. Det går inte, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Under torsdagens presskonferens med Folkhälsomyndigheten deltog bland annat Trafikverket och Svensk Kollektivtrafik med besked om den gemensamma vägledningen som ska gälla för kollektivtrafiken under hösten.

Det handlar dock inte om några bindande regler.

Vägledningen innebär flera exempel på vad branschen gör för att hantera situationen ombord bussar, spårvagnar, tunnelbanevagnar och tåg i höst:

• Analyserar och följer resandeflödet och skapar en bild av trängselsituationen.

• Vid behov planerar om och förstärker avgångar där det är möjligt. Det kan även omfatta att lägga om eller tillfälligt lägga ner linjer.

• Informerar personalen i samverkan med trafikföretagen.

• Informerar och anvisar resenärer bland annat om gällande regelverk och riktlinjer. Informera om att planera sin resa och vara ute i god tid samt att man kan behöva vänta på nästa avgång.

I nuläget kommer man inte att ge några rekommendationer om att ha munskydd, även om branschen inte har ”någon invändning mot att resenärerna använder munskydd för att öka sin personliga trygghetskänsla”, skriver Svensk Kollektivtrafik i sitt pressmeddelande.

– Vi och våra medlemmar kan inte styra över hur många som åker. Det går inte. Det går inte att efterleva fullt ut i praktiken. Vi har försökt definiera vad trängsel är, säger Helena Leufstadius, vd för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Varför kan ni inte styra över hur många som åker?

– Vi kan inte säga du får åka, du får inte åka. Vi har inte mandat att säga ”stopp nu går det inte mer”. Vi vill inte heller att förarna ska behöva vara poliser och säga nu ser det för fullt ut.

Varför har ni inte möjligheten att säga stopp?

– Då skulle vi ha det som i andra länder med lockdown där man stänger ner kollektivtrafiken, men så länge vi har det öppet med individansvar måste vi hantera situationen under förutsättningen att resenärerna också tar sitt ansvar. Känner man som individ att det är obehagligt, då måste man själv välja att gå av eller ta nästa buss.

Samtidigt har en utredning av Sveriges kommuner och regioner (SKR) kommit fram till att anställda i kollektivtrafiken har lagligt stöd att avvisa resenärer av smittskyddsskäl.

LÄS MER: Därför kan du bli hindrad att åka kollektivtrafik

Om Göteborgs skolbeslut: ”Otroligt positivt”

Redan i slutet av juli var man på Västtrafik oroliga över skolstarten och att den skulle innebära mer trängsel ombord bussar och spårvagnar.

LÄS MER: Förslaget: Ändra skolscheman för att minska trängseln

I måndags fattade Pär Gustafsson (L), ordförande i Göteborgs utbildningsnämnd, ett beslut som bland annat innebär att tusentals gymnasieelever i Göteborg får en ”obligatorisk sovmorgon”.

All undervisning kommer nämligen starta tidigast klockan nio på morgonen för att lätta på trycket i kollektivtrafiken.

LÄS ÄVEN: Göteborgs coronadrag: Obligatorisk sovmorgon

– Jag tycker det är otroligt positivt att man tagit initiativ till att se över möjligheter och agerar. Det är precis i den riktningen som vi hade hoppats på, en stor eloge till Göteborg stad som tar det här initiativet, säger Helena Leufstadius till GP och fortsätter:

– Jag hoppas att fler fattar samma beslut.

Hon hoppas att arbetsgivare uppmuntrar sina anställda att jobba hemma om man kan, eller komma till jobbet senare för att sprida ut resandet.

– Det är egentligen den avgörande framgångsfaktorn för att få mindre trängsel, det är att färre åker. Våra medlemmar sätter in allt de har. Vi har inte mandat till att bestämma vilka som får åka.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.