Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Koenigsegg vill härska på vägen

Sveriges snabbaste och mest exklusiva biltillverkare, Koenigsegg, går in i en ny fas. För första gången ska det byggas två modeller på linan i Ängelholm. Modellnamnen talar om vad Koenigsegg vill göra: Agera och Regera.

En av de mer publikdragande nyheterna på bilsalongen i Genève var helt klart Koenigseggs senaste skapelse. Ett fartvidunder som kombinerar elmotorer och förbränningsmotor för att tillsammans komma upp i otroliga 1 500 hästkrafter. Koenigsegg siktar på att bygga 80 exemplar av Regera under fem år.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

-Jag ville ha ett svenskt namn som funkar överallt. Det är lite kaxigt också. Den kommer regera på vägen, säger den 42-årige sportbilsvd:n.

Koenigsegg brukar satsa på Genèvemässan. I år med dubbelt så stor monter. Där finns också en trimmad Agera RS som ska byggas parallellt med hybriden Regera.

-Genève är en dyr mässa. För oss kostar det runt tre miljoner kronor att vara här med personal och teknik, men det ger valuta för pengarna. Kunder kommer hit för att se vad vi har, säger Christian von Koenigsegg.

Prislapp på 15 miljoner

Under mässans första dag skakade säljarna hand med fem bilsamlare som vill ha en Regera i garaget. Som inte backar för en prislapp på 15 miljoner kronor.

Intresset från journalisterna är också stort. Gång på gång får Christian von Koenigsegg berätta den osannolika historien om hur hans pojkdröm blivit verklighet. Efter flera svåra år i början och många som dömde ut hans storslagna planer på att bygga supersportbilar, samt en turbulent tid när han gjorde anspråk på att ta över Saab Automobile, står nu företaget på stabil grund.

Anställer fler

Hittills har det handlat om en försäljning på runt tio bilar årligen. Med två modeller planerar Koenigsegg att komma upp i minst 15 bilar per år. För att klara expansionen har man anställt 30 personer vilket innebär en personalstyrka på cirka 70 personer samt tiotalet konsulter.

-Vi behöver anställa ett tiotal till, säger Christian von Koenigsegg.

Omsättningen låg förra året på runt 100 miljoner kronor och det blev åter en liten vinst på någon miljon. Siffrorna är inte helt klara än.

Efter att ha varit på väg att flytta hela verksamheten eftersom man riskerade att bli av med testbanan löste sig allt i höstas. Koenigsegg får hyra banan i fem år till och stannar kvar vid den nedlagda flygflottiljen i Ängelholm.