Snart börjar rördelarna till gasledningsprojektet Nord Stream 2 levereras till Karlshamn. På bilden: Lars Grönstedt, senior rådgivare på Nord Stream, och Mats Olsson, vd för Karlshamns hamn.
Snart börjar rördelarna till gasledningsprojektet Nord Stream 2 levereras till Karlshamn. På bilden: Lars Grönstedt, senior rådgivare på Nord Stream, och Mats Olsson, vd för Karlshamns hamn.

Karlshamn redo för ryska rör

Karlshamn är redo. 260 000 iordninggjorda kvadratmetrar ligger och väntar på "de ryska rören" som snart börjar levereras till Blekinge. Mångmiljardprojektet ångar på, trots att tillstånden inte är klara.

ANNONS
|

- Vi har lämnat in alla handlingar till näringsdepartementet och väntar på deras besked. Så är det i alla berörda länder, säger Lars Grönstedt, senior rådgivare hos Nord Stream, som driver gasledningsprojektet.

Gasledningen från Ryssland till Tyskland är totalt 120 mil lång, varav 51 mil går genom svensk ekonomisk zon. Det förutsätter alltså godkännande från näringsdepartementet och dess motsvarigheter i andra länder, men för att hålla tempo är produktionen av rör redan i full gång i Tyskland. Nord Stream räknar kallt med ett ja.

ANNONS

"Rimligt säker"

- Det är precis som med bygglov: Du vet vilka villkor som gäller och så försöker du anpassa din ansökan så att du uppfyller villkoren. Då kan du vara rimligt säker på att du kommer att få tillstånd, säger Lars Grönstedt till TT.

I början av oktober anländer det första fartyget med betongklädda stålrör till Karlshamn.

- Det känns väldigt, väldigt skönt att vi är igång, säger Mats Olsson, vd för Karlshamns hamn.

Eftersom Nord Stream fick nobben av Gotland, kommer Karlshamn att få mellanlagra desto fler rör i väntan på läggning, ungefär 40000 stycken. Även på två finska orter, Kotka och Hanko-Koverhar, och i tyska Mukran kommer rör att mellanlagras.

Den nya dubbelrörledningen, Nord Stream 2, ska gå parallellt med Nord Stream 1, som togs i drift 2011–2012 och då var den längsta obrutna undervattenledningen i världen. Då var den tekniska utmaningen större, liksom miljöprotesterna.

ANNONS

- Sedan kunde vi visa att miljöpåverkan var väldigt liten och dessutom temporär. Därmed har vi inte alls haft samma diskussioner med miljöorganisationer den här gången, säger Lars Grönstedt.

Hetsig debatt

Men den politiska debatten har varit desto hetsigare kring Nord Stream 2. Motståndarna har framför allt riktat in sig på att EU blir ännu mer beroende av rysk naturgas. Nord Stream, som till mer än 50 procent ägs av det ryska statliga bolaget Gazprom, kontrar med att peka på behovet, när naturgaskällorna i Nordsjön snabbt håller på att krympa.

- Då måste det komma till ny gas till det europeiska nätverket och den måste komma någonstans ifrån, säger Lars Grönstedt.

TT

Fakta: Nord Stream 2

Sedan tidigare finns Nord Stream 1, en dubbel rörledning från Ryssland till Tyskland, som används som pipeline för rysk naturgas. År 2020 planeras Nord Stream 2 att tas i bruk, vilket fördubblar kapaciteten från 55 till 110 miljarder kubikmeter gas per år. Sträckningen blir densamma, förutom i Finska viken.

Projektet kostar cirka åtta miljarder euro och drivs av företaget Nord Stream, där det ryska, statsägda bolaget Gazprom är majoritetsägare.

Havsbottnens utformning avgör hur rören läggs. På vissa sträckor läggs de på en bädd av stabiliserande stenkross, på vissa grävs de ner i en ränna.

Varje rör är 12,2 meter långt, har en yttre diameter på 1,3 meter och väger cirka 24 ton. Rören kläs i betong så att de blir tunga och ligger stabilt på botten. Rören svetsas successivt ihop under läggningen, som kommer att utföras dygnet runt.

Totalt i Sverige beräknas projektet generera 300 årsarbeten under en treårsperiod. Karlshamns hamn har anställt 30 personer för mottagande och lagring av rören. När de ska börja levereras behöver ytterligare 40 till 50 personer anställas.

Källa: Nord Stream och Karlshamns hamn

ANNONS