Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Skolan är viktig. Och ju högre betyg du har desto lägre risk att bli arbetslös har du, och tvärtom", säger Elias Johannesson vid Göteborg Universitet.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Intellekt viktigare än social förmåga i skolan

Vad är viktigast att lära sig i skolan: social kompetens eller intellektuell förmåga? Det försöker en avhandling vid Göteborgs universitet reda ut. Och svaret är entydigt. De som redan i grundskolan visa sig intelligenta löper mindre risk att bli arbetslösa efter avslutade studier.

I dag disputerar Elias Johannesson, statistiker vid Göteborg Universitet, med sin avhandling om vad som är mest betydelsefullt att lära ut i skolan. Intellektuella, kognitiva, förmågor, som stort ordförråd, förmågan att tänka logiskt och att lösa problem, eller social kompetens, som motivation, ihärdighet och kreativitet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Banar väg i arbetslivet

Studien visar att det är den intellektuella förmågan, inte din sociala kompetens, som banar väg i arbetslivet. Har man intellektuell kapacitet man kan alltid utveckla sociala förmågor. Men det fungerar inte omvänt.

- Om du inte var intelligent innan, så kommer du inte vara intelligent efter. Det räcker heller inte att vara enbart ihärdig, säger Elias Johannesson till Göteborgs Posten.

I studien har Elias Johannesson följt 9 000 elever födda 1972 från skolåldern till vuxenlivet. Göteborgs Universitetet har, i samarbete med Statistiska centralbyrån, gjort enkäter med eleverna i åren 1982 och 1985. De har också gjort enkäter med föräldrarna, sökt i register, analyserat betyg och i SCB:s databas tagit fram uppgifter om arbetslöshet för åren mellan 1991 och 2009.

Lägre risk för arbetslöshet

Studien visar att skolan och föräldrarna borde inrikta sig på att utveckla elevernas intellektuella förmågor.

- Skolan är viktig. Och ju högre betyg du har desto lägre risk att bli arbetslös har du, och tvärtom, säger Elias Johannesson.

Han menar att det inte är särskilt fruktbart att fokusera på att lära ut social kompetens och uppmuntra elever att anstränga sig om man inte samtidigt utvecklar deras intellektuella färdigheter.