Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

- Man får insikter om vilka det är som kan nå ut i dag. Det handlar inte nödvändigtvis om att publicera sig på DN debatt, säger journalisten Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin.

Inläggen som engagerade mest 2017

En protest mot sexistiska studentplakat. Det är det inlägg som engagerat svenskarna mest under 2017. Det visar en sammanställning som journalisten Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin, presenterar på sin blogg.

Med hjälp av en rad sökningar på svenska internet har Emanuel Karlsten gjort en kartläggning kring vilka sajter och artiklar som väckt störst engagemang på nätet i Sverige under året som gått.

- Man får insikter om vilka det är som kan nå ut i dag. Det handlar inte nödvändigtvis om att publicera sig på DN debatt, säger Emanuel Karlsten.

Sexistiska studentflak

Mest engagemang skapade ett blogginlägg om de sexistiska plakaten på studentflak och om hur skolor och föräldrar ursäktar det.

- Det träffade tydligt mitt i solar plexus, säger Karlsten.

De flesta på topp tio är privatpersoner som når ut med sina budskap. Och noterbart är att inga storstadsmorgontidningar finns med på listan.

- Det kan vara ett resultat av att de i allt större utsträckning låser in sitt material, säger Emanuel Karlsten.

Metoo inte med

Kanske lite förvånansvärt är att inget av alla metoo-upprop finns med.

- De låg ganska högt, men inte så högt att de kom med på listan, säger Emanuel Karlsten.

I listan sammanställs artiklar och sajter som fått sammantaget flest reaktioner på Facebook, Twitter, Pinterest och Linkedin under året som gått. Med reaktioner menas någon form av "klick", olika sätt att gensvara på materialet.

- Facebook blir väldigt dominerande i sammanställningen. Det är Facebook som är avgörande, säger Emanuel Karlsten.