Isbrytaren Atle hjälper ett fartyg utanför Luleå. Arkivbild.
Isbrytaren Atle hjälper ett fartyg utanför Luleå. Arkivbild.

Hårdaste vintern på sju år för isbrytarna

Issäsongen i norr har tagit fart på allvar. Förhållandena är lika besvärliga som under de stränga vintrarna 2010 och 2011.

ANNONS
|

Nordostliga vindar har packat isen tät längs den svenska kusten. I Norra Kvarken har isdriften varit som störst.

I det mest utsatta området har fartygen den senaste veckan fått assistans ett i taget, vilket inte skett på sju år.

- Man har inte velat låta dem gå själva för då kan de gå på grund, säger Tomas Årnell, chef för isbrytarverksamheten på Sjöfartsverket, till TT.

ANNONS

Inte över fyra timmar

Samtliga fem statliga isbrytare är i gång: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Därutöver har Sjöfartsverket tagit in inhyrda fartyg, vilket inte heller skett sedan 2010–2011. Även mindre båtar är inblandade i isbrytning i farvatten in mot hamnarna.

Tomas Årnell framhåller också ett väloljat samarbete med Finland och deras fem isbrytare som plöjer sig fram i Ålands hav och Bottenhavet.

Målet är att väntetiderna för fartygen inte ska överstiga fyra timmar i snitt sett över hela issäsongen, som varar från ungefär januari till mars. Det kan innebära att ett fartyg får vänta i tolv timmar medan ett annat får åka direkt.

- Vi ligger på fyra timmar i dagsläget, säger Tomas Årnell.

300 miljoner kronor

En normal vinter kostar isbrytningen 300 miljoner kronor, enligt Sjöfartsverket.

- Det är ändå en totalt sett billig penning för att få industrin längs Norrlandskusten att vara konkurrenskraftig. Skulle man sluta med det skulle industrin få lägga ner, säger Årnell och nämner järnmalms- och skogsindustrin.

ANNONS

Han jämför med att ploga och salta vägar under vintern på fastlandet.

Väderleksprognosen spår att det blir fortsatt kallt i norra Sverige framöver men statistiskt sett börjar isutbredningen att vända efter den 20 mars, enligt Tomas Årnell.

TT

ANNONS