Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/8

Här är listan på de mäktigaste i sociala medier

Genom data från olika sociala medier har Medieakademin tagit fram en topp-tio-lista på årets makthavare. Mest makt har de äkta makarna och Youtube-profilerna Jocke och Jonna som följs av PewDiePie och "gammelmediet" Expressen.

Räckvidd, antal följare och förmågan att skapa engagemang. Under torsdagsförmiddagen presenteras för första gången Maktbarometern på Mediedagarna i Göteborg. Den visade vem som egentligen har makt i sociala medier. 

Maktbarometern är uppdelad i fyra kategorier: Facebook, Twitter, Instagram, Youtube och listar de 30 mäktigaste personerna på respektive plattform i Sverige. Det är Medieakademin som står bakom listan vars syfte är att rita upp den nya kartan över Sveriges medielandskap. Sedan starten 1997 jobbar Medieakademin med att fördjupa mediedebatten och skapa diskussioner om samhälle, politik och kultur. 

– Många har nog en känsla av att det hänt någonting i medielandskapet de senaste åren men vet inte riktigt hur. Det vi har gjort är få fram siffror och fakta på hur det faktiskt ser ut, vilken makt Youtube-profilen Jockiboi har i förhållande till Expressen till exempel, säger Emanuel Karlsten, ordförande för Medieakademin. 

Utökad barometer

Medieakademin har de fem senaste åren presenterat Twitterbarometern. Men nu skruvar man ned Twitters betydelse i och med att en relativt liten grupp av Sveriges befolkning använder mediet.
– Det här är en utökad barometer som ger en helt annan bild. Twitter användes till största del av journalister och politiker och ger ingen rättvis bild över vem som egentligen har makt i sociala medier. Det handlar inte bara om antal följare utan vi har även tittat på räckvidd och förmågan att skapa engagemang som kanske är det starkaste måttet, säger Emanuel Karlsten.

Gemensamt för de fyra listorna är de så kallade influencers som de senaste åren tagit allt mer plats på de sociala medierna, i främsta hand på Instagram och Youtube. Profiler som Joakim Lundell, Therese Lindgren och Linn Ahlborg toppar Instagrams mäktigaste mycket tack vare sina unga och lojala fansskaror.

Kända svenskar

Bland Twitters mäktigaste finns internationellt kända svenskar såsom Zara Larsson, Carl Bildt och Zlatan Ibrahimovic listade. På Youtube finns många influencers men även mycket spel- och tv-kanaler. Mest makt på Facebook har traditionell media såsom Expressen, Aftonbladet och TV4 men även komikern Lucas Simonsson. 
– Sen måste man ju vara medveten om att de här plattformarna har olika förutsättningar i själva användandet. Facebook vill till exempel styra bort trafik till andra sajter medan Instagram och Youtube vill behålla sina användare på plattformarna. Vi har heller inte fått ut samma data för alla plattformar utan tvingats mäta lite olika, säger Emanuel Karlsten.

Men genom att räkna ihop datan från de fyra olika listorna kunde Medieakademin även presentera en topp 10-lista på årets makthavare. Mest makt har de äkta makarna och Youtube-profilerna Jocke och Jonna som följs av PewDiePie och "gammelmediet" Expressen. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.