Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Här är de vanligaste kommentarerna på din körning

Syrliga kommentarer och ovälkomna råd på hur man ska köra – något en och annan bilist fått erfara. Nu visar en ny undersökning att den så kallade "baksäteschauffören" kan påverka din körförmåga på ett negativt sätt.

– De här självpåtagna experterna i baksätet är sällan av godo för trafiksäkerheten, säger Jenny Wester, chef för trafiksektionen vid polisen i region Väst.

Att ha en så kallad "baksäteschaufför" i bilen är något många har varit med om. En ny undersökning visar att sju av 10 har upplevt kommentarer på sin körning från någon annan i bilen.

Oavsett om baksäteschaufförens kommentarer är sprungna ur välmening eller ur illvilja, slår undersökningen fast att kommenterandet faktiskt kan ha negativ effekt på körförmågan.

– Föraren ska naturligtvis ha fullt fokus på vägen. Negativa och ovidkommande kommentarer kan sannolikt medföra att föraren inte har uppmärksamhet på vägen, säger Jenny Wester.

En del blir till och med så kränkta av synpunkterna att man undviker att köra bil helt och hållet – och det är skillnad på män och kvinnor.

Hårdare mot kvinnor

Undersökningen, som är gjord på uppdrag av biltillverkaren Audi, visar att kvinnor är mer känsliga för kommentarer än män. Hälften av kvinnorna uppger att det är irriterande att få kommentarer om sin körning, medan motsvarande siffra för män är 38 procent.

Men det är en annan karaktär på kommentarerna kvinnor får än de som ges till män, visar undersökningen. Kvinnor får oftare höra nedlåtande kommentarer om själva förmågan att köra bil. Män tenderar snarare att få kommentarer som handlar om trafiksäkerheten. En tredjedel av kvinnorna uppger att kommentarerna faktiskt försämrar deras körförmåga och en del kvinnor har till och med låtit bli att köra helt och hållet för att slippa bli kommenterade. Bland män – som i större utsträckning får höra kommentarer om deras hastighet, omkörningar och avstånd – uppger en knapp femtedel att baksäteschauffören har en negativ inverkan på deras körning.

– Det är ju som så att personen som kör bilen har det fulla ansvaret och då ska man faktiskt inte hålla på att pocka på den här personens uppmärksamhet om det verkligen inte behövs, säger Jenny Wester och fortsätter:

– Jag tänker att allting som tar förarens uppmärksamhet från vägen är av ondo. Det räcker ju att man brister i uppmärksamhet bara en kort sekund så kan olyckan vara framme.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.