Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Anna-Leena Liimatainen solar sig i glansen från sin gula VW 1300 av 1970-års modell.

Glänsande bubblor på träff

Vänerns solreflexer fick konkurrens under helgen. Nyputsade bubblor på folkvagnsträffen blänkte i kapp i det fina vädret.
I långa rader står de med sina bulliga former. Deras runda lyktor beskådar åskådarna som med entusiasm tittar tillbaks. Någon besökare blickar drömmandes, andra med nostalgi.
- Det är ju en av världens populäraste bilmodeller. En billig bil som många haft, som många åkt i, säger Jan Sandin, medlem i den lokala folkvagnsklubben VWAirheads.
I år har VWänerträffen fått ihop cirka 370 ekipage. Folkvagnar eller folkvagnsbussar inte bara från Sverige, utan även från andra delar av Europa. En av kontinentens största folkvagnsträffar enligt Jan Sandin.
Letar upp bilar och slaktar dem
Luftkylda motorer är kravet för att få ställa ut. Åtminstone att modellen ursprungligen haft motor med luftkylning. Många av bilarna är nämligen renoveringsobjekt, ibland med modifierade motorer.
- De flesta har lagt ned ett hiskeligt jobb. Det finns oftast delar att få tag på men det gäller att lägga ned mycket tid, säger Jan Sandin.
Den tiden har David Engblom från Tjörn. För mycket fritid som han uttrycker det själv. Fem bubblor har han hunnit restaurera genom åren.
- Jag letar upp bilar och slaktar dem. Det borde kännas hemskt för en entusiast som jag, men det är bättre att delarna kommer till användning.
Motvilligt erkännande
Ole Haugeby och Anna-Leena Liimatainen äger en av de gulaste folkvagnarna på utställningsfältet. En 1300 från 1970 med hela 39 hästkrafter.
- Det blir ingen motorvägskörning utan lugna och fina vägar, säger Ole Haugeby några timmar innan sällskapet ska fara hem till Dals-Ed.
- Vi köpte den för att ha en rolig bil att åka runt i. Nu äger vi tre stycken. Barnen tycker om bilarna jättemycket.
Men barnvagn kan vara svår att få med i bagageutrymmet i fören.
- En liten sulky går bra om man inte har för mycket packning. I värsta fall finns ju takräcke, säger Ole Haugeby.
Motvilligt erkänner han att paret också äger en Volvo.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.