Den nya EU-förordningen som träder i kraft idag innebär stor omställning för många företag som hanterar personuppgifter. På bilden en serverhall. Arkivbild.
Den nya EU-förordningen som träder i kraft idag innebär stor omställning för många företag som hanterar personuppgifter. På bilden en serverhall. Arkivbild.

GDPR-mejl fyller världens inkorgar

Den nya dataskyddsförordningen GDPR träder i kraft i dag och under veckan har många inkorgar fyllts av mejl med information från företag och organisationer.

ANNONS
|

Med rubriker som "Ännu ett GDPR-mail", "Ändringar i vår sekretesspolicy", eller "Din integritet är viktig för oss" väller nu mejl in från företag som har lagrat dina personuppgifter och som vill informera om hur de anpassar sig till den nya EU-förordningen.

På sociala medier råder det viss förvirring och det är det många som kommenterar hur många mejl de har fått och det är inte bara inom Europa.

Världen över

Eftersom förordningen gäller alla företag, oavsett vart de är baserade, som har europeiska kunder har många organisationer valt att uppdatera sina rutiner och regler för alla kunder världen över.

"Har just spenderat en timme med att gå igenom mina GDPR-mejl. Jag tror jag föredrog när de bara lagrade min data," skriver den australiensiske komikern Adam Hills på sin Twitter.

ANNONS

"Den nya GDPR lagstiftningen är en bra påminnelse om vilka appar du skrev upp dig på 2010 och sedan aldrig använde igen", skriver Jessica Misener, redaktör på den amerikanska nyhetssajten Buzzfeed.

Stor kostnad, dryga böter

Den nya förordningen innebär en stor omställning för många företag. Enligt vissa beräkningar kommer kostnaden för att införa lagen landa på runt 2000 miljarder kronor.

Många organisationer är också noga med att försöka följa den nya lagen eftersom de annars riskerar böter som uppgår till hela fyra procent av företagets globala omsättning alternativt 200 miljoner kronor, beroende på vilket som är högst.

ANNONS