Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/8

Göteborg vinnare i kamp om snabbtåg

Två timmar till Stockholm. En och en halv timme till Linköping. Det kan bli verklighet snabbare än man trott när Göteborg nu kommit ut som vinnare i kampen om höghastighetsjärnväg. Men helst vill Sverigeförhandlarna bygga alla sträckningar direkt.

Sverigeförhandlingen föreslår att höghastighetsbanan lånefinansieras och att hela sträckan byggs parallellt. Går inte det vill man prioritera sträckan Stockholm-Göteborg.

Det beskedet kom på en presskonferens i Almedalen under onsdagen.
– Det har varit lite olika besked så det ger lite tangokänsla: ett steg framåt och ett steg tillbaka. Men det låter ju väldigt lovande, säger Ulf Kamne, kommunalråd (MP).
Under de senaste två åren har Sverigeförhandlingen under ledning av HG Wessberg utrett hur en höghastighetsjärnväg ska byggas och finansieras. 
– Det är ett helt nytt system som ska byggas och mycket stora delar måste vara på plats för att de ska ge effekt, säger HG Wessberg.

LÄS OCKSÅ: Jubel efter besked om höghastighetsbanan

Klart tidigast 2064

Tanken är att koppla ihop landet. Det ska vara möjligt att bo i Jönköping och jobba i vilken som helst av de tre storstäderna, utan att få längre restid till jobbet än vad många stockholmare har i dag.
Men om utbyggnaden ska ske inom ramen för den vanliga investeringsbudgeten kommer hela systemet knappast vara klart förrän tidigast 2064, enligt Sverigeförhandlingens bedömning.
– Och det är nog optimistiskt räknat. I sådana fall skulle vi få ett trevligt, men inte särskilt modernt tåg system när allt är klart, säger HG Wessberg.
Och det är i hans ögon, kort sagt, ingen bra idé.
– Därför föreslår vi lånefinansiering. Det är det enda vettiga. Det var så vi gjorde på 1800-talet när vi byggde stambanorna. Om vi hade byggt dem i takt med att vi hade råd hade vi missat hela industrialiseringen.

Stockohlm-Göteborg prioriterat

Man vill också att hela systemet byggs direkt – alltså att både sträckorna mellan Stockholm och Malmö samt Stockholm och Göteborg byggs parallellt, i den takt det är praktiskt möjligt.
– Går det så kan vi vara klara med hela systemet 2035.
Men för den händelse man tvingas välja, så är det Stockholm-Göteborg som ligger högst i prioriteringsordningen. Sverigeförhandlarna har tittat på 13 olika kriterier och bedömt att det är sträckan mellan landets två största städer som kommer att ge mest positiva effekter.
– Det är ganska så skillnader, men Göteborg-Stockholm vinner på ett par punkter, bland annat ger den flest tillkommande resenärer, säger Catharina Håkansson Boman, förhandlingsperson Sverigeförhandlingen.

Positivt och överraskande

För Västsverige är det ett positivt besked, och till viss del en överraskning. Ulf Kamne (MP), säger att det har varit svårt att tolka de delvis motstridiga budskap som kommit från förhandlarna under resans gång.
– Därför är det självklart roligt att de landar i det här. Men vi skulle också behöva ha upp diskussionen om höghastighetståg till Oslo på bordet, säger han.
Hur ser du på resonemanget om finansiering?
– Det låter vettigt. Så har vi alltid gjort historiskt när det gäller stora infrastrukturinvesteringar.
Jonas Ransgård, kommunalråd (M), är positiv till att sträckan till Göteborg prioriteras först.
– Men jag tror att lånefinansiering av hela banan är osannolik.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.