Solstormar inträffar när två motsatt riktade magnetfält förs samman.

Forskare ska utforska solstormar på jorden

Forskare på Chalmers har hittat ett sätt att utforska fenomen som solstormar, gammablixtar och kosmisk strålning i laboratoriemiljö. En solstorm kan hota säkerheten på jorden – men hur de uppstår är ännu inte känt.

- Det handlar om att förstå universum och extrema fenomen vi faktiskt inte vet hur de uppstår. Vi vet att det är magnetisk energi, men det är svårt att veta exakt hur snabbt det går, säger Tünde Fülöp, professor i fysik vid Chalmers.

I en vetenskaplig artikel föreslår forskarna Tünde Fülöp och Longqing Yi ett nytt experiment för att kunna efterlikna och studera fenomen som solstormar, gammablixtar och pulsarer. I ett laboratorium kan man med hjälp av en högeffektslaser skapa magnetfält som är hundra miljoner gånger starkare än dem som finns på jordens yta.

- Man har försökt att titta närmare på det tidigare, men det är svårt att skapa de här starka magnetfälten som behövs. Det är ett helt nytt parameterområde och man skulle kunna utföra experimentet i Lund på lasercentrum som vi har ett samarbete med, säger Tünde Fülöp.

Svar på frågor

Grundidén är att använda kortsidan av en ultratunn folie som en kniv för att klyva en intensiv stråle av ultrakorta laserpulser. De två halva strålarna får elektronerna på båda sidor av folien att accelereras och producera extremt starka, motriktade magnetfält.

Experimentet ska ge svar på grundläggande frågor inom astrofysiken, till exempel hur energi överförs från magnetfält till plasmapartiklar.

- Det handlar om att förstå universum och hur de här olika strålarna som vi ser från jorden skapas. Om vi förstår det kan vi blicka in i några av de mest intensiva regionerna i universum, säger Tünde Fülöp.

Forskare ska inspireras

Nu hoppas Chalmersforskarna att andra forskare ska inspireras och använda sig av studiens resultat.

- Resultaten har precis publicerats i forskningstidskriften Nature Communications. Jag hoppas att det kommer bli flera olika forskningsteam som kommer att testa vår metod, på olika platser i världen, säger hon.

TT

Fakta: Magnetisk omkoppling

Forskare tror att solutbrott inträffar vid magnetisk omkoppling, det vill säga när två motsatt riktade magnetfält förs samman och stora mängder energi frigörs från solen.

Resultatet blir en kaskad av laddade partiklar som slungas mot bland annat jorden i en så kallad solvind.

När flödet är extra kraftigt och träffar jorden talar man om en solstorm. Sådana kan skada satelliter samt slå ut elnät, radiokommunikation och tele- och datatrafik.

Källa: Stockholms universitet, Chalmers