Ett eventuellt förbud mot att ta med sig bärbara datorer ombord på flyget diskuteras mellan EU och USA. Arkivbild.
Ett eventuellt förbud mot att ta med sig bärbara datorer ombord på flyget diskuteras mellan EU och USA. Arkivbild.

Flygbolag varnar för utökat datorförbud

ANNONS
|

Frågan om även flygningar från EU ska omfattas av det laptop-förbud som USA infört på flygningar från åtta huvudsakligen muslimska länder diskuterades på onsdagen på ett högnivåmöte i Bryssel. Förbudet gäller att man inte får ta med bärbara datorer, surfplattor och annan elektronik större än en mobiltelefon in i kabinen.

Vid mötet deltog, förutom representanter för EU-länder med störst trafik till USA, EU:s asyl- och inrikeskommissionär Dimitris Avramopoulos och transportkommissionären Violeta Bulc samt Elaine Duke, andrechef vid USA:s departement för inrikes säkerhet.

- Det här handlar mest om ett informationsutbyte, sade EU-kommissionstalesmannen Enrico Brivio inför mötet.

ANNONS

Parterna skriver i ett uttalande att allvarliga hot mot flygsäkerheten tagits upp på mötet liksom åtgärder att höga säkerheten när det gäller incheckning av elektroniska föremål.

Ytterligare ett möte planeras i Washington i USA nästa vecka.

Upp till EU-länderna

För EU:s del är det upp till de enskilda medlemsländerna att avgöra om även de vill införa datorstopp.

Flygbranschorganisationen IATA, där bland annat flygbolaget SAS ingår, har uppmanat de inblandade att överväga alternativ till ett utökat förbud. Ett sådant skulle, enligt IATA, kosta passagerarna närmare tio miljarder kronor årligen i produktivitetsbortfall, längre resande och minskat välmående och skapa nya säkerhetsrisker, rapporterar Reuters.

Flygbolag och piloter har sedan tidigare varnat för en ökad brandrisk då litiumbatterierna i de elektroniska produkterna kan fatta eld i bagageutrymmet utan att det upptäcks. I stället vill IATA se bland annat andra metoder för att spåra sprängmedel vid säkerhetskontrollerna samt bättre utbildning av personal.

Mer sofistikerad teknik

Anledningen till att USA infört och överväger att utöka förbudet är att terrorister har utvecklat sofistikerade möjligheter att gömma sprängladdningar, förklarar flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

- Tidigare bytte man ut batteriet mot en sprängladdning men nu har man konstruktioner där höljet i elektroniken är själva sprängmedlet. Det kan den normala röntgenutrustningen inte detektera, säger Kjäll.

ANNONS

Sögs ut ur planet

I februari i fjol utlöstes en bomb i en dator ombord på ett flygplan på väg från Mogadishu i Somalia. Explosionen slet upp ett hål i flygplanskroppen och självmordsbombaren sögs ut ur planet, men i övrigt överlevde samtliga passagerare attentatet som jihadistgruppen al-Shabaab tog på sig ansvaret för.

- Sedan dess har amerikanska underrättelsetjänsten fått uppgifter om att den här typen av dolda sprängladdningar tillverkas i större skala, säger Hans Kjäll som anser att ett globalt förbud mot större elektronik i kabinen vore bra.

- Jag rekommenderar att man gör som i USA och standardiserar det i hela världen.

Bryssel/Stockholm, TT

Fakta: Redan förbjudet på vissa håll

Oro över dolda sprängladdningar i elektronisk utrustning gjorde att USA i mars gick ut med att alla apparater större än smarta mobiltelefoner skulle förbjudas i kabinen på flyg från tio flygplatser i bland annat Förenade arabemiraten, Saudiarabien, Qatar och Turkiet. Även Storbritannien har infört liknande säkerhetsrestriktioner på direktflyg från bland annat Turkiet, Libanon och Jordanien.

Förra veckan kom rapporter om att Trump-administrationen sannolikt skulle utöka förbudet till att gälla vissa europeiska länder, men att de såg över eventuella åtgärder för att garantera säkerheten gällande litiumbatterier i bagageutrymmet.

I fjol flög 30 miljoner människor till USA från Europa, enligt den amerikanska transportmyndigheten USDOT, och bara från Sverige flög omkring 400000 direktflyg till USA enligt Trafikanalys.

Källa: Reuters

ANNONS