Flera solskyddskrämer håller inte måttet

Solskyddskrämer håller inte alltid vad de lovar på etiketten. Många ger dessutom alltför knapphändig information om hur de ska användas. Läkemedelsverket kräver nu att flera nya produkter korrigeras eller slutas sälja.

ANNONS
|

En ny kontroll av ett antal solskyddsprodukter som krämer och stift visar att flera inte kan visa att de håller vad de utlovar och inte heller gör tydligt vad som krävs för att få utlovad effekt. Det handlar om solkrämer med solskyddsfaktor mellan 15 och 50.

– Tre av elva har inte kunnat bevisa att de har den effekt de uppger att de har, säger Charlotte Björkbäck, utredare på Läkemedelsverket.

I ett av de tre fallen saknas helt intyg för krämens effekt, i det andra hade bara en viss typ av strålning testats och i det tredje fallet visade intyget att den utlovade effekten inte uppnåddes.

ANNONS

Saknade instruktioner

Dessutom saknade en majoritet eller hela sju av de elva kontrollerade solskyddsmedlen tydlig information om hur mycket kräm som egentligen behövs och när och hur ofta man behöver smörja för att ge det utlovade skyddet.

– Det är allvarligt. Det är viktigt för konsumenten att kunna känna sig säker på att krämen har den effekt som står på produkten, säger Björkbäck.

Och då behövs instruktioner som visar hur produkten måste användas för att nå avsedd effekt.

Nya produkter

– Man behöver veta hur man ska använda krämen. Till exempel att det blir rätt mängd, om man måste återapplicera flera gånger till exempel efter att ha badat och torkat sig med handduk.

Redan 2009 kunde verket konstatera att många solskyddsprodukter hade stora brister.

Myndigheten har nu krävt att produkterna korrigeras eller tas bort från marknaden.

Fakta: Testade solskydd

Läkemedelsverket har 2018 granskat elva nya solskyddsprodukter som tillkommit på den svenska marknaden sedan verkets senaste stora granskning 2016.

Tre solskydd levde inte upp till Läkemedelsverkets krav på bevisad effekt och sju levde inte upp till Läkemedelsverkets krav på märkning.

Varje företag har en skyldighet att genom analyser bevisa att de når den effekt de utlovar och även visa vad som krävs för att uppnå effekten.

2016 gjorde Läkemedelsverket en granskning av 45 solskyddsprodukter. 31 av dessa hade någon form av brist. För 19 produkter bedömdes bristerna kunna påverka produkternas säkra användning. 14 procent kunde inte visa på att de nådde utlovad effektivitet. 42 procent hade brister i märkning.

Källa: Läkemedelsverket.

ANNONS