Fler inställda tåg är att vänta

ANNONS
|

När järnvägstunneln genom Hallandsåsen kopplas in till Västkustbanan i höst ställs tågtrafiken mellan Laholm och Ängelholm in i fem veckor, från 5 november till 12 december.

Hälften av SJ:s snabbtåg körs via Hässleholm hälften ställs in medan resenärerna i Öresundstågen får åka buss mellan Laholm och Ängelholm.

På motsvarande sätt kommer tågresenärerna att drabbas av inställda och omledda och därmed försenade tåg vid många tillfällen kommande år.

Trafikverket har de senaste åren fått ökade anslag för underhåll och reinvesteringar, även om riksdagens beslut att anta allianspartiernas budgetförslag för 2015 innebär en tillfällig minskning.

Trots det genomförs 35 procent fler banarbeten i år som påverkar tågtrafiken än under 2014.

ANNONS

Dessutom kommer flera stora investeringsprojekt att genomföras och bli klara de närmaste åren.

Det gäller förutom tunneln genom Hallandsåsen Citybanan under centrala Stockholm, Södra Marieholmsbron i Göteborg, utbyggnad av förbigångsspår och bangårdsombyggnader på Västra stambanan mellan Göteborg och Hallsberg, dubbelspårsutbyggnader på Östkustbanan och Svealandsbanan samt utbyggnad till fyra spår mellan Malmö och Lund.

Dessutom kommer kontaktledningsbyte och byten av räler eller kompletta spårbyten på Västra stambanan att innebära stora inskränkningar i tågtrafiken mellan Göteborg och Töreboda de fem-sex närmaste åren.

Pär Gustafsson, presschef på Trafikverket Underhåll, säger att Trafikverket i större utsträckning försöker koncentrera stora banarbeten och inkopplingar av nya spår till storhelger.

- Det är trots alt färre som reser med tågen under helgerna, säger han. Fritidsresenärerna är inte lika tidsbundna och pendlarna och tjänsteresenärerna är mycket färre.

När spåren stängs av och tågtrafiken stoppas två-fyra dygn kan 100-tals man jobba ostört dygnet runt på och vid spåren.

- När vi jobbar medan tågen rullar blir det några minuter då och då, sedan måste vi avbryta för passerande tåg, Nu kan vi jobba ostört flera dygn, säger Gustafsson.

- Vi utnyttjar våra resurser mest effektivt och vi slösar inte bort skattepengar.

Jonas Westlund är ansvarig för kapacitetsfördelningen på Trafikverkets spår.

ANNONS

- Bytet av kontaktledningen mellan Laxå och Falköping begränsar kapaciteten i flera år, säger han. När vi nu begränsar trafiken till åtta tåg i timman mellan Töreboda och Moholm ställer det höga krav på trafikledning och tågtrafikföretag.

Nästa år, när kontaktledningen förnyas på bangården i Skövde, kan trafiken komma att begränsas till fyra-fem tåg i timman.

- Det innebär att många tåg måste ställas in, det blir besvärliga prioriteringar mellan regionaltåg, snabbtåg, andra fjärrtåg och godståg, säger Westlund. Det innebär mycket bussersättning förbi Skövde.

Just nu analyserar Trafikverket när och hur tåg skall ställas in eller ledas om när Citybanan i Stockholm kopplas in sommaren 2017.

Tidigare var det vanligt att tågresenärerna fick byta från tåg till buss när en sträcka var stängd på grund av banarbeten.

Men under påsken körde SJ snabbtågen mellan Göteborg och Stockholm via Borås för att komma runt banarbeten utanför Göteborg och Alingsås och via Västerås för att komma förbi banarbeten vid Årsta.

Det gav två-tre timmar längre restid än normalt och troligen någon timma mer än bussbyten i Vårgårda och Södertälje skulle ge.

- Men vi tror att våra resenärer uppskattar att slippa byta till buss två gånger under samma resa, säger Jens Wigen, planeringsdirektör på SJ. Att resan tar längre tid kanske inte gör så mycket.

ANNONS

- När vi tidigare använt bussersättningar har vi förlorat många resenärer samtidigt som våra kostnader blivit höga.

.

FAKTA: Tio stora projekt

Göteborg-Skövde: förbigångsspår, bangårdsombyggnader och ombyggd infartSävenäs, 2015--

Hamnbanan Göteborg och Marieholmsbron: utbyggnad till dubbelspår och ny bro över Göta älv, 2015--

Tunneln genom Hallandsåsen: inkoppling november-december 2015

Flackarp-Arlöv mellan Lund och Malmö: utbyggnad till fyra spår, start 2018

Citybanan i Stockholm, klar 2017

Strängnäs-Härad mellan Södertälje och Eskilstuna: utbyggnad till dubbelspår 2015--

Tomteboda-Kallhäll mellan Stockholm och Enköping: utbyggnad till fyra spår. 2015--

Svartbäcken-Samnan mellan Uppsala och Gävle: utbyggnad till dubbelspår, klart 2017

Skutskär-Furuvik mellan Uppsala och Gävle, utbyggnad till dubbelspår, klar 2016

Malmbanan: bangårdsförlängningar, 2015--

.

FAKTA: Underhåll i väst

Göteborg C; inkoppling nytt ställverk, sommaren 2015

Alingsås - Göteborg: spårbyte nedspår, sommaren 2015

Alingsås - Göteborg: rälsbyte uppspår, sommaren 2016

Stenkullen: förbigångsspår, klar december 2016

Alingsås; nytt vändspår, 2017.

Algutsgården mellan Alingsås och Herrljunga: förbigångsspår, klart december 2015

Laxå-Falköping: ny kontaktledningsanläggning, klar 2017

Herrljunga: nya plattformar, klart maj 2017.

Skövde: spårväxelbyte april-maj 2015

Väring: spårväxelbyte, april-maj 2015

Dals-Rostock-Kornsjö: kontaktledningsupprustning, klar 2017

Överby - Skee: spårbyte augusti 2015

.

Ännu ej finansierade projekt:

Borås bangård: kontaktledningsupprustning, 2017 -2018

Alingsås: Konvertering ställverk 2017 – 2018

ANNONS

Vårgårda - Alingsås: spårbyte båda spåren, 2019,

Herrljunga - Vårgårda: spårbyte nedspår, 2019

Borås – Hillared, spårbyte,2020

Skövde – Falköping; rälsbytenedspår, 2021

ANNONS