Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
På vissa håll börjar bussar och tågsätena att fyllas, medan det gapar tomt på andra håll. Arkivbild.

Fler åker kollektivt – men inte överallt

Stockholmare och dalabor är bäst – gotlänningar sämst. Allt fler reser kollektivt men skillnaderna är stora i landet.

År 2030 ska transportsektorns klimatpåverkan enligt klimatlagens mål ha minskat med 70 procent jämfört med 2010. Det går långsamt, för enligt intresseorganisationen Gröna Bilister har vi hittills bara nått 17 procent.

- Här tror jag att det kollektiva resandet är helt avgörande, att transporter flyttas från biltrafik till kollektiv-, gång- och cykeltrafik. Men det släpar efter, säger Per Östborn, projektledare på Gröna Bilister, till TT.

Enligt intresseorganisationens lokala 2030-indikatorer, som jämfört trender för resevolym och utbud runt om i landet, ökar det kollektiva resandet mest i Dalarna och Stockholm. Där har kollektivtrafiken en beläggningsgrad på 36 procent respektive 32 procent.

Trenden pekar också uppåt i Kalmar, Skåne, Uppland, Västerbotten, Västmanland och Västra Götaland, då länstrafiken ökat sitt utbud samtidigt som resenärerna blir fler.

Fulla bussar och tåg

Situationen i Blekinge och Jönköpings län pekar Gröna Bilister däremot ut som "något oroande". Resandet ökar samtidigt trots att länstrafiken inte utökat utbudet, vilket i förlängningen riskerar att drabba resenärer, säger Per Östborn.

- Om invånarna vill åka kollektivt och utbudet inte ökas blir fordonen mer och mer fulla, då blir det en dålig reseupplevelse. Det är samma risk som i Stockholm, det verkar blir mer trångt på tunnelbana, tåg och bussar. Trafiken har inte ökat i samma takt som resandet.

För Gotland är beläggningsgraden på öns bussar bara 10 procent – vilket innebär att nio av tio sittplatser på bussarna står tomma, enligt Gröna Bilister.

- Jag vet inte närmare vad de gör fel, men det kan vara ett glesbygdsproblem. I Norrlands inland och på Gotland kan det göra större klimatpåverkan med bussar som kör tomma.