Facebook försöker stoppa spridningen av fejkat innehåll. Arkivbild.
Facebook försöker stoppa spridningen av fejkat innehåll. Arkivbild.

Facebook vill varna för fejkartiklar

Du ska dela en artikel. Då dyker det upp en varning – går texten att lita på? Facebook utreder om det går att märka upp tveksamma artiklar för att minska spridningen av påhittat innehåll.

ANNONS
|

Efter presidentvalet i USA har Facebook och Google fått kritik för att nyheter med osant innehåll kunnat få så stor spridning. Båda företagen har i veckan meddelat att de tänker stänga ute sajter som sprider falskt innehåll från reklamintäkter.

Facebooks grundare Mark Zuckerberg presenterar nu, i ett Facebook-inlägg, en rad andra åtgärder som företaget jobbar med. Att märka upp osanna artiklar är en möjlig väg, skriver han. Användare skulle då få upp varningar när de läser eller delar tveksamt innehåll.

"Enorm skala"

Frågan är då vem som ska avgöra vad som är sant och falskt? Zuckerberg tänker sig bland annat samarbeten med organisationer som sysslar med faktakoll.

ANNONS

Åsa Larsson, redaktör på Viralgranskaren på tidningen Metro, är tveksam till om det går att klassificera artiklar i den snabba takt som de sprids.

- Det här görs i enorm skala. Att få snurr på en lögn eller felaktig påstående går jättesnabbt, men sedan att granska det som någon klippt och klistrat tar en hel del resurser och tid, säger hon, som dagligen faktakollar tveksamma historier på nätet.

- Viralsajter klipper och klistrar, tar något de hittar på nätet och skriver en oerhört skruvad rubrik som inte stämmer. Eller så bara hittar de på rakt av.

Rapportera in

Facebook-vd:n skriver i det långa inlägget hur allvarligt de tar på problemet, men att det är komplext. Han betonar samtidigt att användarna ska få dela det de vill och att Facebook inte kan avgöra vad som är sant och falskt.

ANNONS

- Den bästa uppmärkningen vore att man får en liten varningsmarkör som visar att det är något slags problem här, något du kanske själv vill undersöka lite mer, säger Åsa Larsson.

Zuckerberg vill också göra det lättare för användare att rapportera in om något som sprids är osant. Även där är Åsa Larsson tveksam, med tanke på hur illa Facebook hanterar anmälningar redan i dag.

- Han pratar sig varm om att användare ska hjälpa till, men det vet de som har försökt rapportera in saker att man inte får någon vidare respons.

Fakta: Fejk går bättre än sanning

Falska nyheter om presidentvalet i USA fick större uppmärksamhet på Facebook än sanna historier de tre sista månaderna.

De 20 osanna artiklar om valet som gick bäst på Facebook, från extremt partiska bloggare och skämtsajter, genererade omkring 8,7 miljoner delningar, reaktioner och kommentarer. I jämförelse fick de 20 mest uppmärksammade valartiklarna från stora nyhetssajter som The New York Times, Washington Post, och Huffington Post bara 7,4 miljoner reaktioner.

Däremot gick de sanna artiklarna bättre än de fejkade innan presidentvalskampanjen gick in på upploppet.

Källa: Medieföretaget Buzzfeed.

ANNONS