Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ouppmärksam eller inte? I dag kom ett förslag om att man inte ska få hålla en mobil eller liknande i handen samtidigt som man kör bil. Arkivbild.

Förslaget: Förbjud fingerfippel i bilen

Att rattsurfa och hålla en mobiltelefon eller liknande i handen under körning ska förbjudas. Transportstyrelsens förslag backas upp av regeringen som vill se tydligare regler.

Blicken på vägen och händerna på ratten. Transportstyrelsen vill att den bestämmelse som finns i dag om mobiler och bilkörning ska kompletteras med formuleringen "föraren får inte använda mobiltelefonen på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen".

Enligt dagens skrivning (från 2013) får man inte hantera mobilen på ett sådant sätt att det inverkar menligt på körningen.

- Det är svårt för polisen att avgöra om det är just användningen av mobiltelefon som resulterat i det trafikfarliga beteendet och det är svårt att bevisa det, säger Transportstyrelsen projektledare Therese Malmström på en pressträff med generaldirektören Jonas Bjelfvenstam och infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Sannolikt regeringsförslag

Förslaget om ett utökat förbud finns i en rapport som gjorts på uppdrag av regeringen.

- De skäl som ni nu anför talar nog för att regeringen med sannolikhet kommer att gå vidare med ett utökat förbud, säger Anna Johansson (S).

Johansson säger att det åtminstone finns två saker som talar för att införa ett förbud. Den ena är att Sverige då skulle leva upp till en internationell konvention om trafiksäkerhet, kallad Wienkonventionen. Den påbjuder förbud mot handhållen mobil vid körning. Den andra handlar om tydlighet.

- Jag har mött många som tror att det i dag är tillåtet att köra bil samtidigt som man sms:ar eller använder mobilen på annat sätt. Så är det inte, säger hon.

Även om lagen täcker in trafikfarligt användande av mobil är det enligt ministern otydligt vad som gäller.

Ingen mirakellösning

Therese Malmström understryker att det inte finns någon enskild lösning för ökad trafiksäkerhet kopplat till mobiler och liknande. Men ett förbud mot handhållen mobil kan göra det lättare för polisen att lagföra personer och ett förbud är tydligare gentemot alla som kör bil.

Det behövs bättre utbildning om risker, övervakningen måste skärpas och mer göras inom forskningsområdet.

- På sikt tror vi väldigt mycket på tekniska stödsystem i bilar, säger Malmström.

Internationella erfarenheter visar att hårdare regler inte alltid får effekt eftersom förare tenderar att ignorera förbuden.

- Man ska inte ha för högt ställda förväntningar på vad ett sådant här förbud kan innebära, säger Therese Malmström.