Stormen Alfrida i januari 2019 är ett exempel på en krissituation. Arkivbild från Arholma i Norrtäljes skärgård.
Stormen Alfrida i januari 2019 är ett exempel på en krissituation. Arkivbild från Arholma i Norrtäljes skärgård. Bild: Anders Wiklund/TT

Få har koll på viktig krissajt

Alltför få känner till webbplatsen krisinformation.se, och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) drar nu i gång en informationskampanj med start på juldagen.

ANNONS
|

Sajten samlar information vid en kris, såsom terrordåd, skogsbränder och stormar.

"Syftet är att det ska bli lättare att hitta till rätt information och till ansvarig aktör. Sajten kan också användas till att möta felaktigheter eller missuppfattningar som kan få fäste i en kris", säger Anneli Bergholm Söder, chef för MSB:s operativa avdelning, i ett pressmeddelande.

Myndigheten driver webbplatsen sedan 2009. I fjol gjordes en undersökning som visade att bara en fjärdedel av de tillfrågade kände till sajten.

Informationskampanjen innehåller reklamfilmer på tv och på bio, plats på reklamtavlor i Stockholm, Malmö och Göteborg och sponsrade inlägg i sociala medier.

ANNONS

Behovet av information styr vad som finns på sajten krisinformation.se, men detta publiceras alltid:

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA)

SMHI:s vädervarningar klass 2 och 3.

När myndigheter och andra aktörer behöver stöd att nå ut med viktig information.

Samhällsstörningar som större strömavbrott, kärnkraftsolyckor samt stormar och oväder.

Källa: MSB.

ANNONS