Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

"En tuff bransch - men vi vill inte ge upp"

Maria och Pär Westerlind är ganska nya, Gunilla Ernerot har hållit på i 15 år. De är ense om att det är en tuff bransch, klädbranschen. Men framtiden siar de olika om.
- Jag tror att de mindre butikerna kommer att få det svårare och svårare. Det är mycket tuffare för oss än för de stora kedjorna att förhandla om priser.
Gunilla Ernerot hoppas på en förändring som skulle göra att framtiden inte ser ut så som hon spår. Det handlar om en förändrad attityd i leverantörsledet.
- Vi måste kunna dela kostnaderna för de kläder vi inte får sålt. Det händer bara i undantagsfall i dag, till slut går det inte. Och det är så synd för det här är ett jätteroligt jobb som jag trivs väldigt bra med.
Tjänar inte en krona
När Gunilla Ernerot har 50 procentig rea får hon precis tillbaka de pengar som kläderna kostat henne, hon tjänar inte en krona.
- Vi sitter alltid kvar med Svarte Petter.
I 15 år har hon drivit, och ensam arbetat i, Boutique Femme på Geijersgatan i centrala Göteborg. Utvecklingen har inte varit gynnsam, hon tjänar mindre pengar i dag än när hon startade.
- Det finns för mycket kläder och för många aktörer. Förutom att det har blivit svårare. Ekonomiskt är det ibland problem med leverantörerna.
Eftersom Gunilla Ernerot har en tydlig uppfattning om hur hon vill nischa sig är hon beroende av ärliga svar på till exempel frågor om hur många fler som köpt deras varor.
- Jag har ett utbud av saker som ingen eller få andra säljer i Göteborg. Det händer att leverantörer lovar att jag är den enda och sedan hittar jag ändå samma saker i andra affärer.
Att ha de där kläderna som ingen annan har i sitt sortiment ser Gunilla Ernerot som ett av sina viktigaste vapen i konkurrensen om kundernas gunst. Men lika viktig är servicen.
- Den är A och O, att hjälpa kunderna är också en väldigt rolig del av arbetet.
På Göteborgsvägen i Mölndal skapas kollektionerna som ingår i märket Maria Westerlind. Maria själv och maken Pär Westerlind har en del år bakom sig som designers. Men som butiksägare ser de sig som ganska färska.
Butiken i Stockholm öppnades för fem år sedan och stärkta av framgångar tog de för ett år sedan över Maria Westerlinds mammas Birgitta-butik på Östra Hamngatan.
- Eftersom vi är ett Göteborgsföretag ville vi ha en butik i Stockholm för att visa upp oss. Den har gått bra men i Göteborg har det varit väldigt tufft, oväntat tufft, säger Maria Westerlind.
Hon tror att det delvis beror på att det tar tid att tvätta bort den stämpel på affären som lever kvar efter mamma Birgitta Westerlinds sortiment.
- Många tror att det fortfarande är mammas butik och går förbi trots att de kanske är ute efter en stil som vi har. Andra kommer in och blir besvikna för att de letar efter Birgitta-kläder, det är lite svårt men blir väl bättre.
Förutom ägarduon är nio anställda inom företaget, varav åtta i butikerna. Även om de kan dra nytta av en del administrativa tjänster på familjeföretaget Westerlinds finns det behov av att anställa fler. Företaget går bättre och bättre men inte främst tack vare butikerna.
- I huvudsak säljer vi vårt märke till andra och butikerna fungerar mer som reklam för märket. En dyr men bra reklam, säger Maria Westerlind.
Vill inte ge upp
Därför finns det inga konkreta planer på att lägga ned butikerna men ämnet diskuteras då och då. Kostnaderna är höga, speciellt hyran för Göteborgsbutiken innebär att de måste sälja mycket för att få det att gå ihop.
- Klädhandeln är väldigt tuff och är man liten och håller på med lite dyrare kläder så är till exempel en mild vinter och färre kappor sålda ett stort bakslag. Men vi vill inte ge upp, säger Maria Westerlind.
Det är inte bara till erfarenheten av de egna butikerna hon refererar, eftersom de också säljer sina kläder till andra butiker vet hon att många får kämpa hårt.
- Vi märker att småbutikerna får det allt svårare. De stora tar allt större del av kakan. Man får överleva på att erbjuda god service och bra kvalitet.
För överleva tror hon att småbutikerna som företeelse kommer att göra.
- De kommer leva kvar, det finns behov av dem.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.